Sympozjum SAS PTS "Antropologia w stanie wyjątkowym", 27-28 września 2021 r. Warszawa


Sympozjum SAS PTS pt. “Antropologia w stanie wyjątkowym”

27-28 września 2021 r., Warszawa

Ponad rok od początku pandemii, ponad 30 lat od założenia Sekcji Antropologii Społecznej PTS (SAS PTS) i ponad 10 lat od sympozjum SAS PTS na temat granic między socjologią i antropologią (zob. numer tematyczny Przeglądu Socjologii Jakościowej pod red. G. Woronieckiej i M. Łukasiuk) chcemy spojrzeć na nowo na praktyki antropologii jako dyscypliny naukowej i kierunek nauczania uniwersyteckiego w Polsce. Interesować nas będzie nie tylko analiza stanu dzisiejszego, ale także pamiętanie i projektowanie tej sfery badań i wiedzy. Pamięć może służyć znalezieniu podobieństw i różnic między poprzednimi okresami instytucjonalnego działania antropologii a sytuacją obecną. Pozwoli też sięgnąć do idei poprzedników i poprzedniczek, które są ważne do dziś. Spojrzenie w przyszłość pomoże natomiast wykroczyć poza niełatwą sytuację dyscypliny dnia dzisiejszego.


W powyższym kontekście będziemy zastanawiać się nad samym pojęciem dyscypliny i zawartymi w nim konotacjami kontroli, selekcji, ograniczania, systematyczności - i podziałów. Po skreśleniu etnologii z listy dyscyplin naukowych w Polsce, 9 lutego ustanowiono dniem etnologa, a protesty studenckie odbywały się pod hasłami „etnologia jest dyscypliną”. Formalne usunięcie etnologii z listy dyscyplin zaowocowało większym afektywnym przywiązaniem do niej. Antropologią społeczną można zajmować się w ramach socjologii, a w instytutach socjologii funkcjonują zakłady antropologii społecznej. Także SAS PTS jest częścią tej ramy instytucjonalno-intelektualnej. Antropologia kulturowa z kolei jest wciąż częścią nazwy kierunku nauczania (etnologia i antropologia kulturowa), w użyciu są podręczniki antropologii kulturowej (J. Gajdy, J.D. Ellera, E. Krawczak, B. Olszewskiej-Dyoniziak) i antropologii kultury (W. Burszty). Jaką ramę dla dydaktyki stwarza istnienie dyscypliny w instytucjonalnych niszach? Co dla adeptów dyscypliny oznacza postawienie jej w stan wyjątkowy? A może ten stan - inaczej określony - towarzyszył jej od dawna?


Michał Buchowski porównywał zróżnicowanie polskich antropologii (liczba mnoga jest tu znamienna) do podziałów na plemiona i fratrie. Natomiast Marilyn Strathern wskazywała, że w pojęciu relacji zawarty jest element dystansu i oddzielania. Łącząc te dwa spojrzenia sugerujemy przewrotnie, że w podziałach polskiej antropologii możemy szukać możliwości współpracy i porozumienia. Chcielibyśmy zastanowić się nad tym, jak ta heterogeniczna i niezdyscyplinowana dyscyplina bada, opisuje i interpretuje świat, jak angażuje się w procesy społeczne i kulturowe, jak wytwarza i przekazuje wiedzę.


Zapraszamy do zgłaszania propozycji referatów mieszczących się w kilku szerokich blokach zagadnień:

-Historia szeroko pojętej antropologii w Polsce

-Instytucjonalne ukorzenienia/wykorzenienia antropologii

-Paradygmaty wiedzy w antropologii

-Problematyka badawcza

-Badania etnograficzne: metody, podejścia, etyka

-Nauczanie antropologii

-Antropologia i antropolodzy jako część społeczeństwa


Oprócz kilku sesji z referatami przewidujemy okrągły stół o stanie dyscypliny z zaproszonymi gośćmi lub sesję z laureatami nagrody SAS PTS. Sympozjum będzie współorganizowane przez Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego oraz Pracownię Etnograficzną im. Witolda Dynowskiego.


Zgłoszenia propozycji referatów prosimy przesyłać na adres saspts2021@gmail.com do 5 lipca 2021 r. Autorki i autorów przyjętych zgłoszeń powiadomimy w ciągu dwóch tygodni od terminu nadsyłania zgłoszeń.


            

Komentarze

Popularne posty