Rozstrzygnięcie konkursu Badanie Antropologiczne Roku 2019
WYNIKI KONKURSU 2019
Do konkursu
zostały zgłoszone w tym roku następujące publikacje:
1) Agnieszka Chwieduk. Rumuński sposób na Europę. Antropologiczne studium społeczności lokalnej z Săpânța. Poznań 2018.
2) Kamila Fiałkowska, Michał P. Garapich, Elżbieta Mirga-Wójtowicz. Krytyczna analiza naukowej ciszy, czyli dlaczego Romowie migrują (z naszego pola widzenia). „Kultura i Społeczeństwo” 2018 nr 2.
3) Aleksandra Herman. Kulturowa wiedza kobiet. Transfer międzypokoleniowy w warunkach podwójnej marginalizacji Ukrainek z mniejszości narodowej w Polsce. Warszawa 2019.
4) Katarzyna Kalinowska. Praktyki flirtu i podrywu. Studium z mikrosocjologii emocji. Toruń 2018.
5) Aleksandra Kurowska-Susdorf. Oswoić śmierć. Edukacyjny potencjał kaszubskich rytuałów pogrzebowych. Warszawa 2019.
6) Kinga Lendzion. Dwa języki dwa światy. Język francuski i malgaski w edukacji na Madagaskarze. Warszawa 2019.
7) Ewa Maciejewska-Mroczek, Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann (red.) Zespół Turnera. Głosy i doświadczenia. Warszawa 2019.
8) Natalia Maksymowicz-Mróz. Góralskie pnioki. Tradycyjne więzi rodowe i ich wpływ na współczesną kulturę Podhala. Poznań 2018.
9) Sylwia Męcfal. Prasa lokalna w relacjach z kluczowymi aktorami społecznymi. Łódź-Kraków 2019.
10) Małgorzata Sikorska. Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce – rekonstrukcja codzienności. Warszawa 2019.
11) Agata Stasińska. Socjologia pary. Praktyki intymne w związkach nieheteroseksualnych. Kraków 2018.
12) Patrycja Trzeszczyńska. Diaspora – pamięć – miejsca. Ukraińcy z Polski z lat 80. XX wieku w Kanadzie. Kraków 2019.
13) Anna Witeska-Młynarczyk. Dziecięce doświadczenia ADHD. Etnografia spornej jednostki diagnostycznej. Warszawa 2019.
Jury podjęło decyzję o przyznaniu nagrody głównej
Patrycji Trzeszczyńskiej
za książkę
Diaspora – pamięć – miejsca. Ukraińcy z Polski z lat 80. XX wieku w Kanadzie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
i wyróżnienia
Annie Witeskiej-Młynarczyk
za książkę
Dziecięce doświadczenia ADHD. Etnografia spornej jednostki diagnostycznej. Oficyna Naukowa, Warszawa 2019.
Uzasadnienie werdyktu
Patrycja Trzeszczyńska, Diaspora – pamięć – miejsca. Ukraińcy z Polski z lat 80. XX wieku w Kanadzie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
Nagrodzona książka sytuuje
się na styku antropologicznych badań nad pamięcią, studiów migracyjnych i
studiów nad diasporami. Autorka, sięgając po przykład ukraińskich migrantów z
Polski do Kanady, prezentuje fenomen pamięci migracyjnej oraz jej wpływ na
kształtowanie się diaspor. Podstawą empiryczną pracy jest materiał pochodzący z
etnograficznych badań terenowych prowadzonych przez autorkę w Kanadzie w latach
2014-2016. Na ich podstawie analizowane są doświadczenia migracyjne i pamięć
emigrantów, ich łączność z Polską, postawy wobec państwa ukraińskiego oraz
tożsamości konstruowane w pluralistycznym kanadyjskim społeczeństwie.
Szczególną uwagę autorka poświęca procesom diasporotwórczym, tropiąc postawy i
strategie migrantów z Polski wobec diaspory ukraińskiej oraz polskiej w Kanadzie,
zjawisko ruchomości i niestabilności granic obu diaspor oraz rozmijania się
oddolnych sposobów definiowania własnego miejsca w Kanadzie przez migrantów z
podejmowanymi przez diaspory działaniami Ciekawe są dyskusje autorki z teoriami
pamięci wskazujące na specyfikę doświadczenia migracyjnego w tym względzie.
Nagrodzona książka to nowoczesna i nowatorska praca etnograficzna, oparta na
dojrzałej empirii, wysokiej samoświadomości metodologicznej i refleksyjności
badaczki, prezentująca przekonującą i użyteczną perspektywę teoretyczną oraz
stanowiąca wkład w rozwój antropologii społeczno-kulturowej w Polsce.
Anna Witeska-Młynarczyk, Dziecięce doświadczenia ADHD. Etnografia spornej jednostki diagnostycznej. Oficyna Naukowa, Warszawa 2019.
Wyróżniona książka
składa się z dwóch tomów – jednego przeznaczonego dla dorosłych, drugiego dla
dzieci. Anna Witeska-Młynarczyk podejmuje temat spornej jednostki
diagnostycznej, jaką jest dziecięce ADHD i pokazuje kulturowy charakter
rzeczywistości pozornie „niekulturowej”, przez co bierze udział w odkrywaniu
walki dyskursów o dziecko, która prowadzi do pomijania jego podmiotowości.
Efekt odkrycia osiąga dzięki połączeniu podejścia etnograficznego, opartego na
bliskim kontakcie z uczestnikami badań, z badaniem rzeczywistości systemowej
społeczeństwa późnonowoczesnego. Dotyka nie tylko problemu niedopasowania
jednostki do systemu, ale też niepewności systemowej, gdzie następuje
pomieszanie moralności, praktyki medycznej i edukacyjnej. Sama wycofuje się z
roszczeń do posiadania wiedzy wyróżnionej, nie zajmuje stanowiska w kwestiach
tego, czy ADHD w ogóle istnieje, czy jest zjawiskiem medycznym czy raczej
pedagogiczno-społecznym, ani nie opowiada się za określonymi technikami
diagnozy i terapii. Pozwala raczej wsłuchać się w głosy dzieci i ich rodzin,
które dostały diagnozę ADHD i funkcjonują w sytuacjach związanych jej
działaniem jako etykiety i stygmatu. Przedstawia się jako uczestniczka badanego
świata, subtelna, wyczulona i skromna mediatorka i tłumaczka różnorodności. W
rzetelnych, pogłębionych badaniach terenowych autorka zastosowała różnorodne i
oryginalne techniki badawcze, doskonale dostosowane do uczestników i przedmiotu
badań. Postawa badawcza autorki jest przeniknięta delikatnością, taktem i
wysoką wrażliwością etyczną.
Jury pracowało w
składzie:
Tarzycjusz Buliński, Uniwersytet Gdański, laureat nagrody „Badanie Antropologiczne Roku” 2018,
Grażyna Kubica-Heller, Uniwersytet Jagielloński,
Albert Jawłowski, Uniwersytet Warszawski,
Dorota Rancew-Sikora, Uniwersytet Gdański, Zarząd Sekcji Antropologii Społecznej PTS.
Komentarze
Prześlij komentarz