Zapraszamy do zapoznania się z programem i sprawozdaniem z sympozjum 2014 w Górze św. Anny
Sympozjum
„Etyka w antropologicznych i socjologicznych badaniach jakościowych” odbyło się
25-27 września 2014 r. w gościnnych progach Muzeum Czynu Powstańczego w Górze
św. Anny w województwie opolskim. Uczestniczyło w nim ponad 50 uczestników z
całej Polski oraz liczna reprezentacja lokalnego współorganizatora sympozjum
Uniwersytetu Opolskiego. Poza sesjami plenarnymi obrady odbywały się równolegle
w dwóch salach, w tym w jednej ekspozycyjnej sali muzeum, co nadawało im niepowtarzalny
klimat. Wygłoszono 42 referaty. Zgodnie z założeniami organizatorów wszystkie wystąpienia
miały charakter oparty na doświadczeniach badawczych referentów, co pozwalało na
wykraczanie poza ogólną świadomość zasad i zagłębienie się w szczegółową
analizę złożonych i niepowtarzalnych sytuacji badawczych. Efektem trzech dni
rozważań nad dylematami etycznymi pojawiającymi się na każdym etapie prowadzenia
i upubliczniania badań jest w moim przekonaniu pogłębienie świadomości etycznej
badaczy, którzy podzielili się wskazówkami, jak można i należy pełniej przyjmować
odpowiedzialność za możliwe uwikłania etyczne, a czasem także, jak pogodzić się
z koniecznością akceptacji faktu, że mimo dołożonych starań i postępowania
zgodnego z normami środowiska naukowego, niektórych dylematów etycznych nie da
się satysfakcjonująco i jednoznacznie rozwiązać.
Sesje plenarne otwierające pierwsze dwa dni obrad obejmowały
wystąpienia zaproszonych gości: Ewy Nowickiej, Grażyny Kubicy, Marcina Lubasia
i Justyny Straczuk. Ewa Nowicka podzieliła się ze swoimi
doświadczeniami z badań terenowych w Serbii akcentując trudności wynikające z
dotykania świeżych doświadczeń wojennych. Grażyna Kubica opowiedziała o
efektach prowadzenia badań na Śląsku Cieszyńskim przez Ślązaczkę, która ma
środowisku badanym relacje rodzinne i przyjacielskie, nakładające na nią innego
rodzaju zobowiązania niż etyka badawcza. Marcin
Lubaś skoncentrował się na problemach badań prowadzonych na terenie dotkniętym
konfliktem religijnym, a Justyna Straczuk przedstawiła w wieloaspektowy sposób
problem instytucjonalnego rozwiązania dylematów związanych z procesami archiwizacji
i digitalizacji danych jakościowych.
W czasie sympozjum zorganizowano 9
grup tematycznych. Bogata i wielowątkowa była sesja tematyczna poświęcona podejmowaniu
szczególnie delikatnych tematów badawczych, takich jak autyzm (Aleksandra
Rzepkowska), prostytucja (Izabela Ślęzak), przestępczość (Iwona A. Oliwińska),
bieda (Katarzyna Górniak) czy zależności istniejące w środowiska władz
lokalnych (Sylwia Męcfal). Aleksandra Nowakowska-Kutra podjęła w swoim
referacie problem rezygnacji z podejmowania trudnych, choć ważnych tematów w
naukach społecznych. Radosław Tyrała zastanawiał się, jakich kategorii można
używać w badaniu ateizmu i niewiary w sytuacji, kiedy są one definiowane w
opozycji do religii. Wojciech Doliński z Krzysztofem Pezdkiem, podobnie jak
Jakub Niedbalski opowiadali o badaniach prowadzonych w środowiskach osób niepełnosprawnych,
w których trudno uniknąć emocjonalnego zaangażowania badaczy. Temat łagodzenia
i omijania wątpliwości etycznych w badaniach prowadzonych z udziałem dzieci w
imieniu swego zespołu przedstawiła Ewa Maciejewska-Mroczek. Ludwika Włodek z
kolei mówiła, jak trudno jest pozostawać w jednej roli, kiedy badacz
jednocześnie wykonuje zadania dziennikarskie, a ponadto bywa spostrzegany jako turysta.
Jak
zwykle na sympozjach Sekcji Antropologii Społecznej silną reprezentację miała grupa
badaczy etniczności, szczegółowo analizująca dylematy etyczne pojawiające się w
czasie prowadzenia badań w tej dziedzinie, które bardzo często pociągają za
sobą nawiązywanie długotrwałych i bliskich relacji z osobami badanymi. Kwestie
etyczne pojawiają się zarówno wtedy, kiedy sam badacz jest członkiem badanej
zbiorowości (jak Grażyna Kubica czy Cezary Obracht-Prondzyński), jak i wtedy, kiedy
badacz pochodzi z zewnątrz badanej grupy i, jak się okazuje, staje się obiektem
zabiegów i różnorakich manipulacji pozostających ze sobą w niezgodzie środowisk
i organizacji (Ewa Michna). Badacz siłą rzeczy uzależniony jest od pomocy osób
badanych i nawiązując z nimi relacje zostaje włączony w wewnętrzne gry, których
staje się z czasem coraz bardziej świadom, i coraz trudniej przychodzi mu bycie
w równym stopniu lojalnym wobec wszystkich zaangażowanych stron. Dodatkową
trudnością jest tu niemożliwość zapewnienia badanym pełnej anonimowości w publikacjach.
O takich dylematach opowiadała Ewa Michna po 20 latach badań prowadzonych wśród
Łemków. Podobne wątki pojawiły się w referacie Anny Horolets, która relację
badacz-badany analizowała w oparciu o model relacji gość-gospodarz, z którą
wiążą się odmienne normy i zobowiązania. Wskazywała na to, że czasem relacja
osobista nawiązana u osoby badanej w domu uniemożliwia wykorzystanie zasłyszanych
w zaufaniu informacji, wprowadzając badacza w pewnego rodzaju pułapkę etyczną. Cezary
Obracht-Prondzyński z kolei akcentował konieczność przyjęcia pracy społecznej na
rzecz badanych społeczności, co wraz z wzrostem zaangażowania badacza dzieje
się często kosztem życia osobistego. Magdalena Lemańczyk w kontekście Gdańska,
Danuta Berlińska i Borys Cymbrowski Opola – podejmowali złożoność problematyki
etycznej angażowania się w projekty badań na pograniczu polsko-niemieckich w
kontekście pamięci tragedii wojennych.
Bardzo
ważne, odmienne od powyższych wątki pojawiły się w specjalnej grupie
tematycznej zorganizowanej ostatniego dnia sympozjum, która obradowała nad dylematami
etycznymi w kontekście komercjalizacji
badań socjologicznych i antropologicznych. Referentki podkreślały tu
trudność spełnienia zgodnego z sumieniem badacza wymagań zleceniodawców, które czasem
nie pozwalają na zawiązanie w pełni uczciwej relacji z badanymi i utrudniają wywiązanie
się ze standardów obowiązujących w środowisku naukowym. Czasem badacze
wykonując badania na zlecenie mają świadomość marnowania publicznych pieniędzy
i własnego wysiłku badawczego jeśli w niedostateczny sposób wykorzystuje się wyniki
i rekomendacje opracowane dla dobra badanych środowisk społecznych. Na zakończenie sympozjum Krzysztof
Stachura i Jakub Niedbalski przedstawili w oparciu o własne doświadczenia kwestie
etyczne związane z badaniami prowadzonymi w środowisku internetu.
Sympozjum zostało z wielkim
poświęceniem zorganizowane od strony praktycznej przez Magdalenę Piejko i Borysa
Cymborowskiego z Uniwersytetu Opolskiego.
25 września 2014
// czwartek
14.00-14.30
Powitanie uczestników i otwarcie sympozjum
Dorota
Rancew-Sikora
Anna
Barska
Borys
Cymbrowski
14.30 – 16.00 Sesja plenarna I: Etyka w antropologicznych
i socjologicznych badaniach jakościowych
i socjologicznych badaniach jakościowych
Moderatorka: Dorota Rancew-Sikora
Ewa Nowicka, Antropolog w
krajobrazie po wojnie
Katarzyna Kaniowska
16.00 – 16.30 – przerwa
16.30 – 18.30 Sesja tematyczna I: Etyka w badaniach nad płcią społeczno-kulturową
Moderatorka: Anna Barska
Izabela Ślęzak, Uniwersytet
Łódzki, Etyczne aspekty badań prowadzonych w środowisku kobiet prostujących
się
Lenka Doležalová,
Uniwersytet Masaryka w Brnie, W jaki sposób kobiety i mężczyźni tworzą
gender podczas wzajemnych interakcji w miejscach publicznych?
Mieszko
Hajkowski, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Analiza klasowa i etyka
troski. Feministyczne ujęcie badań nad porządkiem klasowym w Polsce.
Monika Kłosowska,
Uniwersytet Warszawski, Strategie oporu wobec kulturowej płci, świadome
próby niewywiązywanie się z oczekiwanej roli, opartej na społecznie
rozpoznawanej dychotomii kobieta – mężczyzna
16.30 – 18.30 Sesja tematyczna II: Trudne tematy badawcze i dylematy etyczne – cz. 1
Moderatorka: Grażyna Kubica-Heller
Anna Horolets, Uniwersytet Gdański, Badacz
jako gość
Aleksandra
Nowakowska-Kutra, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy,
Milczenie naukowców – przyczyny i etyczne konsekwencje niepodejmowania trudnych
tematów badawczych w naukach społecznych”
Sylwia Męcfal, Uniwersytet Łódzki, Badania
terenowe a badania zjawisk trudnych – kwestie etyczno-praktyczne
Anna Kapusta, Agnieszka Poźniak, Nie widzieć i
nie wiedzieć w terenie? Czy badacz jest (nadal) człowiekiem i obywatelem?
Iwona A.
Oliwińska, Uniwersytet Warszawski,
Etyka i dylematy w badaniach jakościowych grup trudnodostępnych
26 września 2014 // piątek
9.30 – 11.30 Sesja plenarna II: Etyka w
antropologicznych i socjologicznych badaniach jakościowych
Moderatorka: Anna Horolets
Marcin
Lubaś
Justyna Straczuk, Etyczne
problemy wtórnej analizy materiałów z jakościowych badań terenowych
11.30-12.00 - przerwa
12.00 – 14.00
Sesja tematyczna
III: Badacz w terenie – teoria i praktyka
Moderator: Robert Geisler
Grażyna
Kubica-Heller, Uniwersytet Jagielloński w
Krakowie, Dylematy etyczne
i konsekwencje polityczne antropologii tubylczej - teoretyczny rachunek sumienia badaczki terenowej
i konsekwencje polityczne antropologii tubylczej - teoretyczny rachunek sumienia badaczki terenowej
Ewa Michna, Uniwersytet
Jagielloński, Wyzwania i dylematy etyczne badacza grup etnicznych
walczących o uznanie. Próba autoetnograficznej refleksji.
Cezary Obracht-Prondzyński, Uniwersytet Gdański, Socjolog publicznie zaangażowany "wśród
swoich", czyli rzecz o dylematach "etnika".
Wojciech Doliński, Uniwersytet Wrocławski,
Krzysztof Pezdek Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Badania
sportowców z niepełnosprawnością w kontekście etycznych założeń wywiadu
fenomenologicznego
14.00-14.45 –
lunch
14.45 – 16.45 Sesja tematyczna IV: Trudne tematy badawcze
i dylematy etyczne – cz. 1
Moderator: Marcin Lubaś
Aleksandra
Rzepkowska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Antropolog wobec
autyzmu – pytania i dylematy etyczne
Anna Kurpiel, Uniwersytet
Wrocławski, W poszukiwaniu dobrej relacji
Marta Sęk, Odpowiedzialność badacza wobec osób,
które spotyka w terenie oraz innych badaczy
Katarzyna Kość-Ryżko, Instytut Archeologii i
Etnologii PAN, Dylematy zażyłości i jej (nie)etyczne konsekwencje. Etnolog
w ośrodku uchodźczym.
Ewa Szczecińska-Musielak, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Obserwować, nie obserwować?
Etyczne dylematy badania sytuacji trudnych i traumatycznych
14.45 – 16.45 Sesja tematyczna V:
Dylematy
etyczne w badaniu etniczności – cz. 1.
Moderatorka: Danuta Berlińska
Katarzyna Warmińska, Uniwersytet Ekonomiczny w
Krakowie, O badaczu etniczności w Polsce – kwestie problematyczne.
Maciej Witkowski,
Zanim doprowadzisz do pogromu. Między doświadczeniem z badań terenowych w
społecznościach romskich a tekstem naukowym.
Wiktoria
Kudela-Świątek, PTHM, Kraków, Blaski i cienie badań terenowych pośród
wspólnot kultywujących pamięć o traumatycznym doświadczeniu
Magdalena Lemańczyk, Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku,
„Prawda” naukowa a „prawda” badanych – na przykładzie badań mniejszości
niemieckiej
Borys Cymbrowski, Uniwersytet Opolski,
Swojskość, obcość i rola badacza. O dylematach badań w warunkach zróżnicowanej
społeczności
16.45 – 17.00 –
przerwa
17.00 – 19.00 – Sesja tematyczna VI: Sesja tematyczna
V: Dylematy etyczne w badaniu etniczności – cz. 2.
Moderator: Borys
Cymbrowski
Danuta Berlińska, Uniwersytet Opolski,
Dylematy moralne badacza stosunków etnicznych
Paweł Kozłowski, Instytut Archeologii i
Etnologii PAN, Refleksje związane z problemami napotkanymi w trakcie badań
nad pamięcią o „Polskich Kresach” w świetle wydarzeń politycznych i zaszłości
historycznych polsko-ukraińskich.
Dobrochna Olszewska, Etnolog jako dyplomata,
przyjaciel, sojusznik. Wybrane aspekty etyczne badań nad mniejszościami
etnicznymi
Vojtech Bagín, Uniwersytet Komenskiego w
Bratysławie, Etyczny wymiar badania
kolektywnej pamięci mieszkańców pogranicza słowacko-polskiego
17.00 – 19.00 Sesja tematyczna VI: Badanie grup społecznych
Ewa Maciejewska-Mroczek,
Uniwersytet Warszawski, Etyczne aspekty antropologiczno-kulturowych
badań z dziećmi na przykładzie projektu badawczego „Nowe technologie
reprodukcyjne perspektywa childhood studies
Anna
Kopczak-Wirga, Uniwersytet Opolski, Podróże zagraniczne Polaków w
czasach PRL. Drażliwe momenty procesu badawczego
Ludwika Włodek, Uniwersytet Warszawski,
Zmienne role badacza: turysta, dziennikarz, antropolog
Katarzyna Górniak, Politechnika Warszawska,
Sytuacja ubóstwa i wykluczenia – jak o niej mówić i pisać?
Edyta Radzewicz, Uniwersytet Warszawski,
Refleksje etyczne po wyjściu z terenu. Przypadek Trawelerów z Galway
27 września 2014 // sobota
10.00-12.00 Sesja
tematyczna VIII: Dylematy etyczne w kontekście komercjalizacji badań
socjologicznych i antropologicznych
Moderatorka: Katarzyna
Warmińska
Magdalena Dudkiewicz, Uniwersytet Warszawski,
Badania na zlecenie: kłopoty z zachowaniem standardów etycznych
Teresa Sołdra-Gwiżdż, Uniwersytet Opolski, Wartości etyczne a badania społeczne w
instytucjach komercyjnych
Radosław Tyrała, Akademia Górniczo-Hutnicza,
Kraków, Czy nie-religia to też religia? O socjoantropologicznym imperializmie
poznawczym i problemach etycznych, jakie rodzi
Adrianna Surmiak, „Śmieciowy” antropolog?
Dylematy etyczne związane z prowadzeniem naukowych badań na zlecenie
Karolina Dudek, Świadoma zgoda,
przetwarzanie danych i etyka w badaniach prowadzonych przez zespoły
Beata Bielska, Uniwersytet
Mikołaja Kopernika w Toruniu, Badacz z ukrytą kamerą? O pułapkach i
pokusach badań ukrytych
10.00-12.00 Sesja tematyczna IX: Media, nowe
technologie i wątpliwości etyczne badacza
Moderatorka: Ewa Michna
Karolina
Thel, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Uniwersytet Warszawski, Doświadczenie z badań dot. opinii
kobiet w Polsce wobec możliwości wydłużania aktywności zawodowej
Krzysztof Stachura, Jakościowe badania społeczne
online – jakie wyzwania etyczne dla socjologów?
Michał Wanke, Uniwersytet Opolski,
Reprezentacje badanych w czasach danych cyfrowych
Jakub Niedbalski, Dylematy etyczne i problemy
metodologiczne w badaniach jakościowych – rozważania na przykładzie badań
prowadzonych w środowisku osób niepełnosprawnych.
Magdalena Piejko, Uniwersytet Opolski,
Między sztuką i nauką. Między socjologiem i artystą
12.00
– 12.30 Zakończenie sympozjum
Komentarze
Prześlij komentarz