BADANIE ANTROPOLOGICZNE ROKU 2022 - WYNIKI KONKURSU

 

Jest nam niezwykle miło ogłosić wyniki siódmej edycji konkursu Sekcji Antropologii Społecznej Polskiego Towarzystwa Socjologicznego

Badanie Antropologiczne Roku 2022

Polish Sociological Association Award for Best Research in Social Anthropology

Na konkurs zostało zgłoszonych 5 artykułów:

Katarzyna Gawlicz, Zsuzsa Millei. 2022. Critiquing the use of children’s voice as a means of forging the community in a Polish democratic school. Ethnography and Education 17(1): 33–48.
Michał Mokrzan. 2021. Inducement to Action and Change in Attitude: Coaching in the Light of Rhetorical Anthropology. In: J. Abbink, Sh. LaTosky (eds) Rhetoric and Social Relations: Dialectics of Bonding and Contestation, 310-334. Oxford, Berghahn. Tomasz Rakowski. 2021. „Urbanisation of the Steppe”, Sedentarization, Mobility, and Collective Business-Making among the Torghuts in Post-transitional Mongolia. Prace Etnograficzne 49(1-2): 1-20.
Celina Strzelecka. 2022. Time paradoxes of neoliberalism: How time management applications change the way we live. Time & Society 31(2): 270–290.
Sylwia Urbaska. 2021. (Nie)mobilność, zamieszkiwanie oraz płeć w praktykach i dyskursach rozwodu w wiejskiej społecznoci rolniczej gminy wschodniego Mazowsza. Lud 105: 84–113.

Jury podjęło decyzję o przyznaniu nagrody głównej 

Sylwii Urbaskiej

za artykuł
„(Nie)mobilność, zamieszkiwanie oraz płeć w praktykach i dyskursach rozwodu w

wiejskiej społecznoci rolniczej gminy wschodniego Mazowsza” (Lud, 2021)

i wyrónienia

Katarzynie Gawlicz i Zsuzsie Millei

za artykuł

„Critiquing the use of children’s voice as a means of forging the community in a Polish democratic school” (Ethnography and Education, 2022)

Uzasadnienia

Nagrodzony artykuł Sylwii Urbaskiej pt. „(Nie)mobilność, zamieszkiwanie oraz płeć w praktykach i dyskursach rozwodu w wiejskiej społecznoci rolniczej gminy wschodniego Mazowsza” (Lud 2021) jest przykładem wraliwej etnografii zrealizowanej wród „pionierek rozwodów” w konserwatywnej społecznoci wiejskiej dotyczcej prawa do zamieszkania i strategii radzenia sobie po podjciu decyzji o pozostaniu na wsi. Autorka podejmuje zatem waną społecznie tematyk, a w swojej analizie materiału empirycznego stosuje oryginalną perspektywę i ramy teoretyczne, dziki którym udaje jej się w sposób pogłębiony i nowatorski spojrzeć na badane zjawiska. Sylwia Urbaska proponuje spojrzenie na rozwody jako przejaw sprawczoci i ródło emancypacji, ukazujc jednoczenie (nie)mobilność - przemieszczanie się po rozwodzie midzy lokalnymi wsiami, ale nie migrację do miasta lub zagranicę - jako wiadomy wybór kobiet.

Autorka siga do najlepszych tradycji badań antropologii społecznej i kulturowej, traktujc analizowaną problematykę z uwanoci, dbajc o wszechstronne odczytanie kontekstów historycznych i kulturowych oraz uywajc siły terenu jako wanego punktu odniesienia dla budowania teorii i krytyki społeczno-kulturowej. Szeroko zakrela ramy interpretacyjne, ale w adnym momencie nie traci z oczu ludzkiego dowiadczenia. W artykule znakomicie zastosowana została technika podążania za jednostką i w jej sytuacji odnajdywania kulturowych tropów i prakseologicznych wzorów: makro-konteksty odbijają się tu w lustrze indywidualnego dowiadczenia.

Wyróżniony artykuł „Critiquing the use of children’s voice as a means of forging the community in a Polish democratic school” (Ethnography and Education, 2022) autorstwa Katarzyny Gawlicz Zsuzsy Millei ukazuje paradoks wymuszania na uczniach i uczennicach szkoły demokratycznej zaangażowanej postawy oraz werbalnej formy komunikacji przy jednoczesnym ignorowaniu i/lub dyscyplinowaniu ekspresji cielesnych. Autorki posługują się klasycznymi teoriami z nurtu powiązanego z myślą Michela Foucault, odnajdując mechanizmy władzy i retoryki w procesach podejmowania decyzji w szkołach demokratycznych. Procesy te i wypracowywanie konsensusu w grupie dorosłych nauczycieli i nauczycielek oraz dziecięcych uczniów i uczennic zawierają w sobie z jednej strony postulaty partnerstwa, egalitarności i partycypacji, z drugiej zaś realizują cele instytucjonalnej organizacji i kontroli. W efekcie prowadzi to do instrumentalizacji głosu dzieci poprzez uruchamianie mechanizmów włączania i wyłączania. Za szczególne interesujące należy uznać uwzględnienie ciała, w tym głosu, ruchu i gestów, jako narzędzi komunikacji, kontroli, ale i oporu.

Artykuł jest świetnym przykładem wykorzystania materiału pozyskanego za pomocą pogłębionych badań etnograficznych, w tym techniki obserwacji uczestniczącej oraz jego interpretacji w przypadku pracy z osobami, wśród których praktyki dyskursywne znacząco wykraczają poza treści werbalne i materiał tekstowy, zwykle stanowiący trzon analiz jakościowych. Warto podkreślić, że badania prowadzone wśród dzieci wymagają solidnego warsztatu metodologicznego i dużej wrażliwości osób zaangażowanych w tego typu projekty.


Jury pracowało w składzie:

Monika Baer, Uniwersytet Wrocławski
Natalia Bloch, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 
Ewa Kopczyska, Uniwersytet Jagielloski
Marta Olco-Kubicka, Instytut Filozofii i Socjologii PAN

Komentarze

Popularne posty