Konferencje SAS

SAS na XVI Ogólnopolskim Zjeździe Socjologicznym 14-16 września 2016

Grupa nr 15 : Naukowe/nienaukowe. Refleksja socjologiczna i antropologiczna poza standardami naukowości

Grupa współorganizowana przez Sekcję Antropologii Społecznej PTS
Prowadzące: Grażyna Kubica-Heller (UJ) Magdalena Łukasiuk (UW) 
Sesja 1
1.Marcin Lubaś (IS UJ) Wkład pracy jako moralna przesłanka sporów o naukowość
2.Grażyna Woroniecka (ISNS UW), Interdyscyplinarność w świetle recenzji prac naukowych – postulaty, rekomendacje, zalecenia
3.Arkadiusz Jabłoński (KUL) Krytyka naukowa - od logiki twórców do kultury recenzentów
4.Katarzyna Słaby (IS UJ) „Kiedy oni czytają to, co piszemy”. O strategiach translacji doświadczenia terenowego krakowskich antropologów i antropolożek
5.Grażyna Kubica-Heller (IS UJ) ‘Pisane inną ręką’. Proza etnograficzna

Sesja 2
1. Joanna Śmigielska (ISNS UW) W cieniu socjologicznych i antropologicznych dociekań
2.Andrzej Dybczak (Niezależny badacz) Jak można? O wychodzeniu antropologii w inne rejony, przykład
3.Dorota Hall (IFiS PAN) Autorefleksja jako praktyka konieczna w badaniach wśród chrześcijan LGBT
4.Hanna Dębska (UPK) Czy możliwa jest krytyczna socjologia prawa? Próba diagnozy
5.Iwona Butmanowicz-Dębicka (PK) Współczesny fenomen popularności wróżbiarstwa i astrologii – zjawisko dotknięte anatemą badawczą?

Grupa nr 80: Gościnność jako praktyka kulturowa i społeczne spoiwo

Grupa współorganizowana przez Sekcję Antropologii Społecznej PTS
Prowadzący: Dorota Rancew-Sikora (IFSiD UG) Paweł Załęcki (IS UMK)
1. Marta Skowrońska, Filip Schmidt (UAM) Swoi i obcy na osiedlu i w mieszkaniu
2. Arkadiusz Kołodziej (US) Zasady savoir-vivre – między teorią i praktyką
3. Anna Barska (UO) Gościnność w kulturze Maghrebu
4. Barbara Cieślińska (UwB) Bariery gościnności (na przykładzie uchodźców w Białymstoku)
5. Karolina Izdebska (US), Sytuacja gościnności jako forma oswajania z innymi/obcymi na przykładzie działania artystycznego „Pobyt tolerowany”
Referat wyłożony
Dorota Rancew-Sikora (IFSiD UG), Paweł Załęcki (IS UMK) Gościna między sacrum i profanum. Analiza zjawiska na wybranych przykładach polskiego wesela

Wydarzenie towarzyszące SAS 

Było  to spotkanie otwarte, dedykowane szczególnie do członków i sympatyków Sekcji Antropologii Społecznej PTS. Na spotkaniu, które poprowadziła przewodnicząca sekcji, została zaprezentowana książka, przeprowadzona rozmowa z jej autorką oraz dyskusja.

Antropologia polska, kobiety i świat. Spotkanie autorskie z Grażyną Kubicą, autorką biografii antropologicznej Marii Czaplickiej „Maria Czaplicka: Płeć, szmanizm, rasa” WUJ Kraków 2015, wyróżnionej Nagrodą Klio 2015 w kategorii monografie naukowe

PROGRAM SYMPOZJUM SEKCJI ANTROPOLOGII SPOŁECZNEJ. 

ZAKOPANE 24-26 WRZEŚNIA 2015

MOBILNOŚĆ I OSIADŁOŚĆ

ANTROPOLOGICZNE BADANIA SPOŁECZNO-KULTUROWEJ AKTYWNOŚCI WOBEC PRZESTRZENI

Uwaga: Tytuły referatów w tej wersji programu są skrócone

24.09 CZWARTEK godz. 14.00-19.30
Mobilność i osiadłość w kategoriach teoretycznych
Mobilność w przestrzeni hybrydalnej, Leszek Korporowicz
Zatujony eden – o współczesnym przywiązaniu do ziemi, Barbara Fatyga
Kategoria atmosfery w kontekście osiadłości, Magdalena Łukasiuk
Przestrzeń-krajobraz-tożsamość w kontekście mobilności, Łukasz Smyrski
Kapitał podróżniczy jako pojęcie analityczne, Barbara Tołłoczko
Mobilna Warszawa – sposoby poruszania się po mieście, Bogna Kietlińska
Sesja plenarna prowadzona przez Barbarę Fatygę, w której głos zabiorą:
Anna Horolets, Maciej Krupa, Janusz Mucha i Ewa Nowicka

25.09 PIĄTEK godz. 9.30-20.00
Rodzaje i odmiany mobilności
Podróżny i jego mapa, Anna Wieczorkiewicz
Mobilność a deregulacja rynku pracy, Justyna Zielińska
Kwestia uchodźców w kontekscie wyzwań dla Unii Europejskiej, Zdzisław Mach
Cyrkulacja jedzenia jako element osiadłego stylu życia rodzin, Agata Bachórz
„Słoik” jako mobilna grupa społeczna, Joanna Mroczkowska
Reguły zachowań kierowców w polu interakcyjnym, Andrzej Słaboń
Nieznoścna lekkość bytu w podróży, Bogna Dowgiałło
Polska w autobusie, Dorota Rancew-Sikora
Pojęcie domu w narracjach migrantów, Agnieszka Trąbka
Ekoturystyka na Alhanie, Albert Jawłowski
Migracje zagraniczne w skali makro i mikro, Dorota Parszałowicz
O irlandzkich trawelerach i nomadyzmie, Edyta Radzewicz
Ożywianie pamięci dzielnicowej przez wędrówki miejskie, Lesław Michałowski
Osiedlenie, osiadłość
Przestrzeń domu według gimnazjalistów, Andrzej Porębski
Przywiązanie do ziemi samotnych mężczyzn mazowieckiej wsi, Kaja Rożdżyńska-Stańczak
O migracji z miasta na wieś, Lucyna Stetkiewicz

26.09 SOBOTA godz. 9.00-14.00
Budowanie domów Bergitka Roma w polskich Karpatach, Maciej Witkowski
Osiadłość w tadżyckiej ideologii narodowej, Ludwika Włodek
Przesiedlenia powojenne i ich obecne skutki, Teresa Sołdra-Gwiżdż
Dyskurs „stelości” na Śląsku Cieszyńskim, Grażyna Kubica-Heller
Mobilność w kategoriach narodowych i etnicznych
Polscy repatrianci z Kazachstanu, Katarzyna Kość-Ryżko
Polska tożsamość narodowa w sporcie, Piotr Wróblewski
Mniejszość litewska w Polsce, Katarzyna Wójcikowska
Białoruscy studenci w Warszawie, Aleksandra Reczuch
Więź z terytorium u kazachstańscich Polaków, Piotr Żulikowski
Jugosławiańskie i post-jugosławiańskie reżimy mobilności, Karolina Bielenin-Lenczowska
Górnośląskie exodusy do Niemiec po 1970, Justyna Kijonka
Wykwalifikowani migranci w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, Agnieszka Bielewska, Krzysztof Jaskułowski, Adrianna Surmiak


2014 Etyka w antropologicznych i socjologicznych badaniach jakościowych, Opole, 25-27 września 2014, Muzeum Czynu Powstańczego w Górze św. Anny

 25 września 2014 // czwartek

14.00-16.00 Powitanie uczestników i otwarcie sympozjum
Dorota Rancew-Sikora, Anna Barska, Borys Cymbrowski

Sesja plenarna: wystąpienia zaproszonych gości
Ewa Nowicka
Katarzyna Kaniowska (nieobecna)
Grażyna Kubica-Heller, Dylematy etyczne i konsekwencje polityczne antropologii tubylczej - teoretyczny rachunek sumienia badaczki terenowej
Marcin Lubaś
Justyna Straczuk

17.00-19.00 Sesje tematyczne
Sesja tematyczna I: Etyka w badaniach nad płcią społeczno-kulturową
Moderator: Anna Barska
Lenka Doležalová, Uniwersytet Masaryka w Brnie, W jaki sposób kobiety i mężczyźni tworzą gender podczas wzajemnych interakcji w miejscach publicznych?
Mieszko Hajkowski, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Analiza klasowa i etyka troski. Feministyczne ujęcie badań nad porządkiem klasowym w Polsce.
Monika Kłosowska, Uniwersytet Warszawski, Strategie oporu wobec kulturowej płci, świadome próby niewywiązywanie się z oczekiwanej roli, opartej na społecznie rozpoznawanej dychotomii kobieta – mężczyzna
Karolina Thel, Instytut Politologii UKSW, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW, Doświadczenie z badań dot. opinii kobiet w Polsce wobec możliwości wydłużania aktywności zawodowej

Sesja tematyczna II: Trudne tematy badawcze i dylematy etyczne
Moderator: Borys Cymbrowski
Aleksandra Rzepkowska, Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Antropolog wobec autyzmu – pytania i dylematy etyczne
Izabela Ślęzak, Instytut Socjologii, Uniwersytet Łódzki, Etyczne aspekty badań prowadzonych w środowisku kobiet prostujących się
Iwona A. Oliwińska, Ośrodek badań nad młodzieżą, Uniwersytet Warszawski,  Etyka i dylematy w badaniach jakościowych grup trudnodostępnych
Izabela Lis, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Etyka w śmietniku.
Aleksandra Nowakowska-Kutra, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Milczenie naukowców – przyczyny i etyczne konsekwencje niepodejmowania trudnych tematów badawczych w naukach społecznych”

Sesja tematyczna III:
Moderator:
Ewa Maciejewska-Mroczek, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Warszawski, Etyczne aspekty antropologiczno-kulturowych badań z dziećmi na przykładzie projektu badawczego „Nowe technologie reprodukcyjne perspektywa childhood studies
Beata Bielska, Instytut Socjologii, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Badacz z ukrytą kamerą? O pułapkach i pokusach badań ukrytych
Anna Kopczak-Wirga, Instytut Socjologii, Uniwersytet Opolski, Podróże zagraniczne Polaków w czasach PRL. Drażliwe momenty procesu badawczego
Katarzyna Hładec, Instytut Socjologii, Uniwersytet Jagielloński, Problemy badań specyficznych grup zawodowych. Urzędnicy i architekci w jakościowych badaniach nad rozwojem miasta.
Ludwika Włodek, Studium Europy Wschodniej, Uniwersytet Warszawski, Zmienne role badacza: turysta, dziennikarz, antropolog

26 września 2014 // piątek
10.00-12.00 Sesje tematyczne
Sesja tematyczna IV: Dylematy etyczne w badaniu etniczności
Moderator: Robert Geisler
Maciej Witkowski, Zanim doprowadzisz do pogromu. Między doświadczeniem z badań terenowych w społecznościach romskich a tekstem naukowym.
Ewa Michna, Uniwersytet Jagielloński, Wyzwania i dylematy etyczne badacza grup etnicznych walczących o uznanie. Próba autoetnograficznej refleksji.
Wiktoria Kudela-Świątek, PTHM, Kraków, Blaski i cienie badań terenowych pośród wspólnot kultywujących pamięć o traumatycznym doświadczeniu

Sesja tematyczna V: Trudne tematy badawcze i dylematy etyczne
Moderator: Danuta Berlińska
Katarzyna Górniak, Politechnika Warszawska, Sytuacja ubóstwa i wykluczenia – jak o niej mówić i pisać?
Radosław Tyrała, Katedra Socjologii Ogólnej i Antropologii Społecznej, AGH Kraków, Czy nie-religia to też religia? O socjoantropologicznym imperializmie poznawczym i problemach etycznych, jakie rodzi
Stella Grotowska, Uniwersytet Wrocławski, Być wolontariuszem w organizacji pozarządowej. Uwagi na podstawie obserwacji uczestniczącej w środowiskowym domu samopomocy (nieobecna)
Wojciech Doliński, Uniwersytet Wrocławski, Krzysztof Pezdek Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Badania sportowców z niepełnosprawnością w kontekście etycznych założeń wywiadu fenomenologicznego
Ewa Szczecińska-Musielak, Katedra Socjologii SGGW, Obserwować, nie obserwować? Etyczne dylematy badania sytuacji trudnych i traumatycznych (nieobecna)

13.00-15.00 Sesje tematyczne
Sesja tematyczna VI: Dylematy etyczne w badaniu etniczności
Moderator:
Katarzyna Warmińska, Katedra Socjologii Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, O badaczu etniczności w Polsce – kwestie problematyczne.
Magdalena Lemańczyk, Zakład Socjologii Turystyki, Prawa i Ekonomii, Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku, „Prawda” naukowa a „prawda” badanych – na przykładzie badań mniejszości niemieckiej
Danuta Berlińska, Instytut Socjologii,  Uniwersytet Opolski, Dylematy moralne badacza stosunków etnicznych
Cezary Obracht-Prondzyński, Socjolog publicznie zaangażowany "wśród swoich", czyli rzecz o dylematach "etnika".
Paweł Kozłowski, Instytut Archeologii i Etnologii PAN, Refleksje związane z problemami napotkanymi w trakcie badań nad pamięcią o „Polskich Kresach” w świetle wydarzeń politycznych i zaszłości historycznych polsko-ukraińskich.

Sesja tematyczna VII: Odpowiedzialność etyczna badacza
Moderator:
Borys Cymbrowski, Instytut Socjologii, Uniwersytet Opolski, Swojskość, obcość i rola badacza. O dylematach badań w warunkach zróżnicowanej społeczności
Anna Kurpiel, Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. W. Brandta UWr, W poszukiwaniu dobrej relacji
Sylwia Męcfal, Instytut Socjologii, Uniwersytet Łódzki, Badania terenowe a badania zjawisk trudnych – kwestie etyczno-praktyczne
Anna Kapusta, Agnieszka Poźniak, Nie widzieć i nie wiedzieć w terenie? Czy badacz jest (nadal) człowiekiem i obywatelem? (nieobecna, przesłana prezentacja)
Marta Sęk, Odpowiedzialność badacza wobec osób, które spotyka w terenie oraz innych badaczy

17.00-19.00 Sesje tematyczne
Sesja tematyczna VIII: Dylematy etyczne w badaniu etniczności
Moderator:
Dobrochna Olszewska, Etnolog jako dyplomata, przyjaciel, sojusznik.Wybrane aspekty etyczne badań nad mniejszościami etnicznymi
Katarzyna Kośc-Ryżko, Ośrodek Etnologii i Antropologii Współczesności IAE PAN, Dylematy zażyłości i jej (nie)etyczne konsekwencje. Etnolog w ośrodku uchodźczym
Anna Horolets, Uniwersytet Gdański, Badacz jako gość
Vojtech Bagín, Uniwersytet Komenskiego w Bratysławie,  Etyczny wymiar badania kolektywnej pamięci mieszkańców pogranicza słowacko-polskiego
Edyta Radzewicz, Refleksje etyczne po wyjściu z terenu. Przypadek Trawelerów z Galway

Sesja tematyczna IX: Dylematy etyczne w kontekście komercjalizacji badań socjologicznych i antropologicznych
Moderator:
Adrianna Surmiak, „Śmieciowy” antropolog? Dylematy etyczne związane z prowadzeniem naukowych badań na zlecenie
Karolina Dudek, Świadoma zgoda, przetwarzanie danych i etyka w badaniach prowadzonych przez zespoły
Teresa Sołdra-Gwiżdż, Wartości etyczne a badania społeczne w instytucjach komercyjnych
Magdalena Dudkiewicz, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW, Badania na zlecenie: kłopoty z zachowaniem standardów etycznych

27 września 2014 // sobota
10.00-12.00 Sesja plenarna: Media, nowe technologie i wątpliwości etyczne badacza
Moderator:
Krzysztof Stachura, Jakościowe badania społeczne online – jakie wyzwania etyczne dla socjologów?
Michał Wanke, Instytut Socjologii, Uniwersytet Opolski, Reprezentacje badanych w czasach danych cyfrowych (nieobecny)
Jakub Niedbalski, Dylematy etyczne i problemy metodologiczne w badaniach jakościowych – rozważania na przykładzie badań prowadzonych w środowisku osób niepełnosprawnych.
Magdalena Piejko, Instytut Socjologii, Uniwersytet Opolski, Między sztuką i nauką. Między socjologiem i artystą (referat niewygłoszony)
Anna Czerner, Praca badawcza jako praca emocjonalna (nieobecna)

12.00 Zakończenie sympozjum

2013 (Post)industrialność. Przestrzenie, rzeczy, układy i praktyki (po)przemysłowe jako obiekty kulturowe

12.12.2013 w Stacji Muranów (Warszawa)

Tematyka konferencji
W centrum naszego zainteresowania chcieliśmy postawić chcieliśmy zmiany zachodzące w przestrzeni, która jest lub była (w jakikolwiek sposób) związana z przemysłem, akcentując wizualne i kulturowe aspekty tych zmian. Przestrzenie postindustrialne zdefiniowaliśmy jako konkretne, fizyczne miejsca, urządzenia, rzeczy, ale również układy społeczne, praktyki, sposoby myślenia czy narracji. W szerokim rozumieniu przestrzenie (post)industrialne to nie tylko miejsca opuszczane, czy kolonizowane wtórnie przez przyrodę. To także zanikające sposoby życia, doświadczania wspólnot i codzienności oraz zmieniające się tożsamości społeczne, które w duchu kultury kreatywnej traktowane są czasem jako negatywne elementy oporu przeciwko dalszym etapom modernizacji innowacji.
Staraliśmy się podkreślać, że (post)industrialność pozostaje obszarem teoretycznie i empirycznie niepewnym, miejscami poluzowanym, miejscami skondensowanym i terytorialnie nieoznakowanym, a przez to tym bardziej wartym badania i refleksji od strony procesów społecznych i kulturowych. W takim samym stopniu związany z tworzeniem „nowej” rzeczywistości, jak niszczeniem „starej”.
Interesowało nas także to, jak głęboko kultura przemysłowa wniknęła do kultury społeczeństw, w których żyjemy i gdzie, czasem zaskakująco, możemy odnaleźć jej ślady. Spróbowaliśmy pobudzić dyskusję na ten temat, szukając odpowiedzi na następujące pytania: Co się obecnie dzieje w przestrzeniach (po)przemysłowych? Jak są zmysłowo odbierane? W jaki sposób stają się one obiektami kulturowych refleksji, wizualnych dokumentacji i społecznych planów? Czy są przedmiotem sporów? Jak rozwiązywanych? Czy są miejscami wzmożonej twórczości, pobudzającymi ludzką wyobraźnię, czy raczej miejscami zaniedbania, hamowania aktywności, ciężarem, niechcianym dziedzictwem? Na ile zróżnicowana jest sytuacja poszczególnych miejsc pod względem konkretnych widoków, procesów i działań? Jaka jest rola badaczy w ramach tych procesów? Jakie są przykłady bezpośredniego angażowania się przedstawicieli nauk społecznych i humanistycznych w procesy zmieniania znaczeń przestrzeni postindustrialnych?

Lista wygłoszonych referatów
             
1/ Marta Derek Dziedzictwo postindustrialne – potencjał czy problem dla rozwoju miasta?
2/ Aleksandra Karkowska, UKSW, Post-industrial – post-memory. Przestrzenie poprzemysłowe jako miejsca pamięci.
3/ Paweł Możdżyński, ISNS UW, Dizajn postindustrialny. Badania wybranych narracji w polu projektowania (po)Przemysłowego
4/ Krzysztof Persona Mój Urbex, czyli nowy wymiar opuszczonych postindustrialnych obiektów
przemysłowych na przykładzie fotografii autorskich
5/ Agata Stanisz, IEiAK UAM, Nie-miejsca przy-industrialne. Deprywacja i pauzy w mobilności
6/ Bogdan Jankowski, Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, Strategie postindustrialne. Łódź - miasto i ludzie
7/ Adrianna Wojdat, IEiAK UW, Szczecińscy stoczniowcy – ludzie przemysłu na rynku usług
8/ Dr hab. Bożena Domagała, WSiE w Olsztynie, Centrum i peryferia w perspektywie migracji ( na przykładzie Warmii i Mazur)
9/ Konrad Kuźma, Quality Watch, Opuszczone – zapomniane
10/ Marcin Chomicki, ASP w Warszawie, Przestrzeń transformacji – transformacja przestrzeni. Na podstawie cyklu fotografii pt. "Raj utracony" oraz projektu "Ofiary symetrii")
11/ Magdalena Zych, Muzeum Etnograficzne w Krakowie/IEiAK UJ, Instytut Robinsona, czyli zapytaj o krajobraz
12/ Grzegorz Gawron, UŚ, Paulina Rojek-Adamek, Krakowska Akademia im. Frycza Modrzewskiego, Zdegradowana przestrzeń czy postindustrialny kapitał? Bytomska dzielnica Bobrek jako przykład społecznie użytecznego designu
13/ Hanna Obracht-Prondzyńska, Młode Miasto w Gdańsku?
14/ Ewelina Nowakowska, Przestrzeń postindustrialna jako dawca laboratorium znaczeń i tożsamości.
Tożsamość rzeczy na przykładzie pozostałości Fabryki Włókien Chemicznych „Chemitex” w Chodakowie
15/ Piotr Wróblewski, IS UŚ, Kopalnia jako znak kultury w przestrzeni post-industrialnej Górnego Śląska
16/ Agnieszka Wołk, UKSW, Przestrzenie postindustrialne na warszawskiej Pradze
17/ Marek Słodkowski Materiał filmowy z działalności grupy Urbex

2012 Sympozjum SAS i OG PTS oraz IFSiD UG: Kulturowe i społeczne praktyki wody, 20-22 września Kąty Rybackie

20.IX. 2012
15.00-17.00 Woda w społecznych praktykach i przekonaniach
Dorota Rancew-Sikora IFSiD UG, SAS: Krótki przegląd antropologicznej i socjologicznej problematyki wody
Bogna Dowgiałło IFSiD UG: O wodzie, która koi nerwy
Magda Gajewska IFSiD UG: Narodziny w Zatoce. Antropologia porodów w wodzie
17.30-19.30 Woda w mieście
Lesław Michałowski IFSiD UG: Woda w Gdańsku – szanse i problemy
Tomasz Płonkowski ID UW: Warszawa, warszawiacy i ich stosunek do Wisły w dyskursie medialnym
Agata Wesołowska IS UMK: Miasto „twarzą do Wisły”. Wodna re-prezentacja Torunia w turystyce i działaniach artystyczno-edukacyjnych
Edyta Jarosz-Mackiewicz WWSH im. B. Prusa: Problemy kanalizacji w Warszawie w drugiej połowie XIX w. Higiena miasta a higiena ludzi
Anna Sychta WA PG, UG Kolbudy: Idee i projekty nowej architektury nadwodnej
21.IX. 2012
10.00-11.30 Zbiorniki wodne jako źródło doświadczeń kulturowych
Ewa Nowicka IS UW: Bajkal w kulturze współczesnych Buriatów: symbolika i życie
Agata Bachórz IFSiD UG: Bajkał i rzeki Syberii: akweny w relacjach z podróży do Rosji
12.00-13.30 Żuławy jako teren wodno-lądowy
Karolina Ciechorska-Kulesza IFSiD UG: Dyskurs na temat wody a konstruowanie regionu. Przypadek Żuław i Mierzei Wiślanej
Marta Koperska-Kośmicka WA PG: Elementy ochrony przeciwwodnej na starych mapach Żuław Wiślanych
Bożena Pactwa UŚ w Katowicach: Losy w nurt rzek wpisane. Ukraińcy na Żuławach
15.00-16.30 Społeczne problemy z wodą
Piotr Pawliszak IFSiD UG: Dyskursywne konstruowanie i ewaluacja naturalnego środowiska wodnego w konfliktach o budowę elektrowni wodnych
Anna Cieślewska ISNS UW, Agnieszka Makowska Wschodnioeuropejskie Centrum Demokratyczne: Globalne problemy z wodą na przykładzie Azji Centralnej. Badania w społecznościach lokalnych Kirgistanu i Tadżykistanu
Aleksandra Nowakowska-Kutra UKW w Bydgoszczy: Woda w butelce: nierówność społeczna w soczewce (plastikowej lub szklanej). Analiza znaczeń nadawanych wodzie przez ludzi żyjących w różnych światach społecznych
17.00-19.00 Praca na wybrzeżu w starych i nowych odsłonach
Radek Kossakowski, Malwina Krajewska IFSiD UG: Ból, pieniądze i śmierć – o poławianiu krabów na morzu Beringa
Ewa Kownacka: Integracyjna rola maszoperii kaszubskich
Emilia Garska, Kaja Chmielewska: Stocznia Gdańska po upadku – problemy społeczne i szanse kulturowe
Xaquin Perez Sindin Lopez University of A Coruña (Spain): Social actors, social perception and consequences of shipbuilding restructuration process in Ferrol (Spain) and Gdansk. First results.
19.00-19.30 Głos na zakończenie
Grażyna Woroniecka ISNS UW SAS: Środowisko materialne w kulturach i w antropologii
22.IX.2012
11.30-13.00 Sesja studencka
Podsumowanie obozu badawczego zorganizowanego dla studentów socjologii Uniwersytetu Gdańskiego w Kątach Rybackich 15-22.IX.2012. Tematyka badań obejmowała kulturę lokalną, pamięć lokalnej historii, tożsamość regionalną oraz aktywność społeczną mieszkańców Kątów Rybackich i gminy Sztutowo.

2012 Tak blisko - tak daleko: Mierzeja i Żuławy Wiślane, 30 marca Gdańsk


Pierwsza sesja: 10:00-12:00
Cezary Obracht-Prondzyński (dyrektor IFSiD UG) i Bogusław Chrzanowski (dziekan WNS UG) Otwarcie sympozjum
Grzegorz Gola (Lokalna Grupa Działania Żuławy i Mierzeja, Stowarzyszenie Miłośników Nowego Dworu Gdańskiego, Klub Nowodworski) Laboratorium odbudowy tożsamości delty Wisły. Rzecz o wybranych działaniach organizacji pozarządowych
Aleksandra Paprot (UAM Poznań) O aktywności społecznej i lokalnej na Żuławach
Maciej Tarkowski (UG, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową) Wybrane rodzaje powiązań funkcjonalnych gmin żuławskich
Anna Weronika Brzezińska (UAM Poznań), Małgorzata Wosińska (UAM Poznań) Żuławy. Krajobraz na dwóch kółkach

Druga sesja: 12:15-14:00
Anna Drożdż (UŚ Cieszyn) Zwyczaje kulinarne w sytuacji wielokulturowości. Przypadek Żuław w okresie po II wojnie światowej
Mikołaj Smykowski (UAM Poznań) Mobilność przedmiotówmobilność znaczeń. Sposoby społecznego wykorzystywania materialnych pozostałości po KL Stutthof
Bożena Pactwa (UŚ Katowice) Ukraińcy na Żuławach. Strategie zachowania i odtwarzania tożsamości etnicznej
Zuzanna Łaga (UŚ Cieszyn) Pamięć i niepamięć ludności pochodzenia ukraińskiego mieszkającej na Żuławach

Trzecia sesja: 15:0017:30
Prezentacja wyników badań prowadzonych w Stegnie we wrześniu 2011.
Karolina Ciechorska-Kulesza (UG) Jak liderzy lokalnych społeczności Mierzei i Żuław Wiślanych rozumieją sens swoich działań? Wnioski z wywiadów.
Dominika Dulek, Patrycja Prochera (studentki UG) Stegna okiem lokalnych liderów
Natalia Latosińska, Mateusz Tukalski, Radosław Waśniewski (studenci UG) Rybacy Mierzei jako kategoria symboliczna
Magdalena Herzberg, Dominika Koszałka, Agnieszka Spretke, Maja Tartas, Joanna Tuz (studentki UG) Mieszkańcy i turyści Stegnypodsumowanie badań kwestionariuszowych
Dorota Rancew-Sikora (UG) Wnioski z badania map aktywności mieszkańców i turystów Stegny

Dyskusja panelowa: Mierzeja i Żuławy - scenariusze przyszłości
z udziałem: Bożeny Pactwy, Artura Kostarczyka, Grzegorza Goli i Marcina Owsińskiego

Organizatorzy sympozjum:
Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa UG; SAS Polskie Towarzystwo Socjologiczne; studenckie koło naukowe Socjokolektiv
 
Szczegółowe informacje na temat sympozjum i badań na stronie projektmierzeja.blogspot.com

2011 Granice i pogranicza - państw, kultur, dyscyplin, dyskursów...

29.09-1.10 Cieszyn

Organizatorzy: SAS PTS, KO PTS, IS UW, IEiAK UŚ 
Piątek, 30.09.2011.
godz. 9.00          Rozpoczęcie konferencji
Zenon Gajdzica, Prodziekan Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji, Uniwersytet Śląski,
Grażyna Kubica, Członkini Zarządu Sekcji Antropologii Społecznej PTS, IS UJ.

9.30-11.30          Sesja plenarna (Dorota Rancew-Sikora)
Barbara Fatyga, ISNS UW Źródła i granice w dyskursie o kulturze.
Marcin Lubaś, IS UJ Bariera i rozdzielenie: o idei granic społecznych w antropologii.
Katarzyna Kaniowska, IEiAK UŁ O granicach intymności w antropologii.
Sławomir Łodziński, IS UW Nazwy i granice. Problemy wprowadzania dwujęzycznych nazw miejscowości w Polsce na podstawie ustawy z 2005 roku.

Sesja I: 12.00-19.00 Granice w kontekście państwowo-narodowym (Sławomir Łodziński)
Łukasz Kaczmarek, IAiE PAN (Poznań); Paweł Ładykowski, KEiAK USz, Współczesne polsko-niemieckie pogranicze kulturowe. Zagadnienie transgraniczności i transnarodowości w kontekście migracji i kontaktów kulturowych w okolicach Szczecina po wejściu Polski do UE i Strefy Schengen.
Jakub Grygar, Praga Nowe przygody dobrego wojaka Szwejka. Państwo, pamięć i polityczne geografie na polsko-ukraińskim pograniczu.
Marek Pawlak, Studium Doktoranckie Nauk o Kulturze UW Etnografia powiązań transnarodowych.
Michał Weres, IS UAM Globalne pogranicze czy granice do lepszego świata?
Ewa Cudzich, UŚ Przekroczyć granicę – przemyt na Śląsku Cieszyńskim w okresie PRL-u.
Marta Cobel-Tokarska, APS, Warszawa Gdzie kończy się, a gdzie zaczyna Europa Środkowa? Granice i wyobrażenia.
Małgorzata Michalska, IEiAK UWr Przemiany znaczenia oraz funkcji granicy w życiu Polaków praskich po wejściu Polski i Czech do Unii Europejskiej.
Łukasz Smyrski, IEiAK UW Krzyżujące się granice. Kontekst Syberii, Mongolii i północnych Chin.

Sesja II: 12.00-19.00 Granice a etniczność (Jacek Nowak)
Ewa Michna, UJ Koncepcja granic Europy i europejskość w dyskursie tożsamościowym liderów etnicznych karpackorusińskich i górnośląskich.
Zygmunt Kłodnicki, IEiAK UŚ Hanysy, Cysarocy i Gorole na Śląsku Górnym - konflikty utajone.
Jan Kajfosz, IEiAK UŚ Konstrukcja granic i tożsamości na Śląsku Cieszyńskim w świetle teorii myślenia magicznego.
Marta Warat, IS UJ Etniczność i obywatelstwo. Przykład brytyjskich muzułmanek.
Michał Rauszer, IIEiAK UŚ Etniczny drag, czy subkultury oporu. Transgresje epoki globalizacji.
Magdalena Brzezińska et al., IS IO UW Granice pomiędzy codziennym życiem tubylców a turystyką zachodnich przybyszy. Raport z badań w Nepalu.
Magdalena Kožuchová, IS UJ, Granice tożsamości młodego pokolenia Polaków z Zaolzia.
Agnieszka Pasieka, Max Planck I, Halle, O pograniczu raz jeszcze.
Marek Rembierz, UŚ, Granice, pogranicza i barbarzyńcy. Kategoria granicy i jej interpretacje aksjologiczne.

Sesja III: 12.00-19.00 Granice a dyskurs (prowadzenie: Barbara Fatyga)
Grażyna Kubica, IS UJ Wytyczanie granic między pisarstwem antropologicznym a literaturą w klasycznej antropologii.
Katarzyna Majbroda, IEiAK UWr Na pograniczu nauki a literatury. Konsekwencje zwrotu literackiego w antropologii społeczno-kulturowej.
Piotr Pawliszak, Negocjowanie granic między nauką a polityką w publicznej debacie na temat genetycznie zmodyfikowanych organizmów.
Karolina J. Dudek, SNS IFiS PAN Narracje o pracy i nauce. Pogranicza antropologii i zarządzania.
Dorota Rancew-Sikora, Lokalne praktyki rysowania granic.
Stanisław Węglarz, IEiAK UŚ Założenia do antropologicznej interpretacji międzykulturowych dyskursów.
Sławomir Sikora, IEiAK UW Niewidzialna granica – dokument a film antropologiczny.
Jacek Szczyrbowski, IEiAK UŚ Lokalne media elektroniczne w życiu codziennym pogranicza polsko-czeskiego w kontekście tożsamości kulturowej raciborzan.
Magdalena Zdrodowska, Instytut Sztuk Audiowizualnych, UJ Medialne doświadczanie granicy: telewizja na pograniczach.

Sobota, 01.10.2011.
9.00-11.00 Sesja plenarna (Magdalena Łukasiuk)
Ewa Nowicka, IS UW Granice wielkich cywilizacji i skutki ich zderzenia na przykładzie współczesnego Nepalu.
Katarzyna Warmińska, UE w Krakowie, Koncepcja granicy w dyskursie tożsamościowym.
Irena Szlachcicowa, IS UWr O przekraczaniu granic w konstruowaniu rzeczywistości społecznej oraz próbach jej poznania.
Justyna Straczuk, IFiS PAN „A Bóg jeden”. Negocjowanie granic wyznaniowych w codziennych praktykach mieszkańców pogranicza prawosławno-katolickiego w Polsce i na Białorusi.
Sesje równoległe:

Sesja I: 11.30-14.30 Granice a miasto (Ewa Michna)

Jacek Gądecki AGH Miejskie pogranicze, antropologia współczesnego miasta.
Marta Joanna Kempny, Queens College, Belfast, Religia, tożsamość migrantów polskich i reprezentacje społeczne granic przestrzeni miejskiej w Belfaście.
Agnieszka Szczepaniak-Kroll, IAiE PAN Europa bez granic? – Polacy w Berlinie.
Joanna Janiszewska, UWr Współczesne pogranicza kultur we Wrocławiu. Postrzeganie imigrantów i mniejszości narodowych i etnicznych przez wrocławian, władze miasta i ich samych.
Magdalena Szalbot, IEiAK UŚ „Oswajanie” granic. Współczesne przemiany przestrzeni granicznych w wybranych miastach podwójnych Europy.
Grzegorz Błahut, IEiAK UŚ Między miejskością a wiejskością – przedmieścia i wsie satelitarne jako przestrzenie pogranicza.

Sesja II: 11.30-13.30 Granice a pamięć (Grażyna Kubica)

Urszula Jarecka, IFiS PAN, Warszawa, Społecznie negocjowane znaczenia przestrzeni pamięci. Granica między historią/mitologią/ideologią.
Halina Rusek, Andrzej Kasperek, IEiAK UŚ Pamięć przeszłości a pojednanie na pograniczu polsko-czeskim. Przypadek Śląska Cieszyńskiego.
Anna Dobranowska-Filipczuk, UJ Granica – nie tylko kreska na mapie, czyli rzecz o kartografii i czytaniu map.
Grzegorz Studnicki, IEiAK UŚ Pomniki cieszyńskie - od wielkich narracji do praktyki życia codziennego.

Sesja II: 13.30-14.30 Granice domu
Małgorzata Dziura, Tomaszów Lubelski KUL Na progu domu – przestrzeń własna i obca.
Marcin Jewdokimow, UKSW Warszawa; Magdalena Łukasiuk Niedom. Socjologiczne studium mieszkań migracyjnych.

Sesja III: 11.30-14.30 Granice kulturowo-obyczajowe (Jacek Nowak)

Ewa Kopczyńska, IS UJ Współczesne festiwale kulinarne: bezgraniczne orgie smaku czy rytualne utrwalanie różnic kulturowych?
Andrzej Słaboń UE w Krakowie Prowokacje obyczajowe - przesuwanie granic normatywności.
Magdalena Ziółkowska-Kuflińska, IS UAM Atawistyczne instynkty, czy kulturowo uwarunkowana tradycja? Rzecz o polowaniu, corridzie de toros i... wegetarianizmie w aspekcie etniczno-kulturowym.
Maciej Brosz, Tomasz Lesicki, Podrywanie, flirty i zaloty. Studium społecznych praktyk definiowania i przekraczania granic.
Tomasz Warczok, UPedag. w Krakowie Rytualne konstruowanie granic symbolicznych.
Piotr Bielski, IS UŁ Przeprowadzanie przez mosty - streetworking w środowisku dzieci i młodzieży zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Andrzej Albiniak, Kobieta na granicy i za granicą moralnego upadku. Rzecz o kobietach skierowanych do zakładów resocjalizacyjnych we Lwowie i Lackiem Małem przez członków rodziny i krewnych.

14.30-15.00        Zakończenie konferencji i spotkanie członków Sekcji Antropologii Społecznej PTS.



2010 Grupa tematyczna Teoria antropologiczna a socjologia XIV Ogólnopolski Zjazd Socjologiczny 08-11 września Kraków



Elżbieta Tarkowska, IFiS PAN: Kultura jako przestrzeń współpracy między socjologią a innymi dyscyplinami

Tarzycjusz Buliński, IEiAK UAM: Od faktów do doświadczenia. Rozwój teorii antropologicznej

Małgorzata Jacyno, IFiS PAN: Dwie nowoczesności: postreligijna i postsekularna

Katarzyna Majbroda, KEiAK UWr: Antropologia między nauką a literaturą – od badania, jak słowa łączą się ze światem, do badania, jak słowa łączą się ze słowami

Katarzyna Warmińska, UJ: Antropologiczna perspektywa w badaniach etnicznych w Polsce

Dorota Rancew-Sikora, UG: Fakt i doświadczenie, działanie i kultura jako kategorie podstawowe dla socjologii i antropologii w perspektywie materialno-semiotycznej

Grażyna Woroniecka, ISNS UW: Antykanon, czyli jak socjologia i antropologia razem ukrywają Różnicę

Michał Kowalski, ZAS IS UW: Antropolog na wojnie – dylemat zaangażowania nauk społecznych



2009 Sympozjum „Tradycja w nowoczesnych kontekstach” 24–26 września, Starbienino na Kaszubach


Dofinansowanie MKiDN, MNiSW, PTS, UG

Organizacja: SAS PTS, IFSiD UG

CZWARTEK 24.IX

O tradycji refleksyjnie i krytycznie 15.00-16.30 Prowadzi Cezary Obracht-Prondzyński

Arkadiusz Jabłoński KUL: Tradycja między prawdą społeczeństwa a prawdą o społeczeństwie

Ewa Krawczak UMCS: Balast czy kapitał. Współczesne oblicza tradycji

Marta Trębaczewska UW: Ile tradycji jest w tradycji? Na przykładzie muzyki regionalnej

Borys Cymbrowski: Nowy regionalizm” jako wymyślanie tradycji politycznej

Tradycja w dyskursie publicznym i w polityce 17.00-19.00 Prowadzi Grażyna Woroniecka

Sławomir Łodziński  UW: Tradycje lokalne i języki mniejszości. Problemy wprowadzania dwujęzycznych nazw miejscowości w Polsce na podstawie ustawy z 2005 r.
Bartosz Pieliński UW: Tradycja i nowoczesność w polityce społecznej. Przypadek Azji Wschodniej.
Irena Wolska-Zogata UWr: Kariera pojęcia „tradycja” w debacie publicznej
Magdalena Łukasiuk UW: Tradycja polityczna polskiej emigracji powojennej i jej dzisiejsza recepcja
PIĄTEK 25.IX
GRUPA A: Tradycje regionalne i etniczne: dalekie 10.00-12.00 Prowadzi Grażyna Kubica
Ewa Nowicka UW: O tradycji wołoskiej i jej użytkowaniu w budowaniu ogólnowołoskiej więzi etnicznej
Marcin Lubaś UJ: Tradycja jako proces społeczno-kulturowy na przykładzie zachodniej Macedonii
Joanna Mazur-Łuczak WSNHiD Poznań: Ganguro, yamamba i ghotic lolita – bunt przeciwko tradycji czy targowisko kiczu?
Ewa Szczecińska-Musielak SGGW: Powroty do przeszłości – odtwórstwo historii, wynajdywanie tradycji
GRUPA A: Tradycje regionalne i etniczne: bliskie 12.30-14.30 prowadzi Sławomir Łodziński
Grażyna Kubica-Heller UJ: Kreowanie tradycji w śląskiej społeczności. Publiczne rytuały pod wpływem globalizacji
Bożena Domagała OBN Olsztyn: Tradycja jako forma kapitału kulturowego mniejszości niemieckiej na Warmii i Mazurach
Katarzyna Warmińska UJ: Dwa etnosy - wspólna tradycja? Polscy i litewscy Tatarzy
Ewa Kopczyńska UJ: Lubuskie winogrodnictwo jako tradycja cudza, pożyczona, zawłaszczona i na nowo wymyślona
Bożena Pactwa UŚ: Tradycja a odtwarzanie tożsamości etnicznej. Łemkowskie odpusty w Olchowcu
GRUPA A: Tradycje regionalne i etniczne: najbliższe 17.00-19.00 prowadzi Ewa Nowicka
Cezary Obracht-Prondzynski  UG: Rytuały nowe i stare jak nowe, czyli o zmianach w kulturze kaszubskiej
Monika Mazurek UG: Kreowanie etniczności – przykład Kaszubów
Agata Bachórz, Leszek Michałowski UG: Nowa tradycja czy tradycja postawiona na głowie? Osobliwy przypadek Centrum Edukacji i Promocji Regionalnej w Szymbarku
Jerzy Kuniewski UG: Wspólnotowy wymiar tradycji i jej znaczenia nie tylko dla Kaszubów
Karolina Ciechorska-Kulesza UG: Rola tradycji we wzmacnianiu tożsamości lokalnej. „Nowo tworzone” tradycje w wybranych miejscowościach Ziem Północnych

GRUPA B: Tradycje religijne, świąteczne, niecodzienne 10.00-12.00 prowadzi Lesław Michałowski
Paweł Załęcki UMK: Młode wino w starych bukłakach. O funkcjonowaniu religii jako tradycyjnego regulatora społeczno-kulturowego we współczesnym świecie
Agata Zygmunt, Andrzej Górny UŚ: Internet wobec tradycji religijnych. Wsparcie czy zagrożenie?
Anna Biała UMCS: Biała suknia i welon. Tradycyjne rekwizyty w nowoczesnej ceremonii
Monika Gnieciak, Jolanta Klimczak-Ziółek UŚ: Topos tradycji w dyskursie reklamowym
GRUPA B: Tradycje domowe, rodzinne, codzienne 12.30-14.30 prowadzi Magda Łukasiuk
Marcin Jewdokimow UW: Fronty domów i krajobraz lokalny w wioskach mazurskich a praktyki pamięci i kapitał społeczny
Justyna Nesterowicz-Wyborska UG: Rytuały ojcowskie. Między salą porodową a niedzielną jajecznicą
Magdalena Żadkowska UG: Jak spędzamy Święta Wielkanocne? O pułapkach tradycji
Paweł Wyborski WSSE Gdańsk: Degustowanie tradycji - o specyfice konsumpcji winnej
Ewa Szczecińska za Grażynę Szymańską-Matusiewicz: Kategoria „tradycyjnej rodziny wietnamskiej” w konstruowaniu obrazu współczesnej rodziny w Wietnamie
GRUPA B: Tradycja w pracy i po pracy 17.00-19.00 prowadzi Paweł Załęcki
Krzysztof Bondyra UAM: Rzemiosło między tradycją i nowoczesnością, czyli współczesny wizerunek kształcenia zawodowego
Agata Wesołowska UMK: Tradycja i innowacja. Zmiana oraz ciągłość na (po)nowoczesnym rynku pracy
Żaneta Kopczyńska UMK: Wakacje na ludowo, czyli heca na 14 fajerek     
Krzysztof Stachura UG:  Jak porzucić codzienny rytuał czyli 24 godziny bez mediów
SOBOTA 26.IX
Odrzucanie tradycji? 9.00-11.00 prowadzi Piotr Pawliszak
Paweł Ćwikła UŚ: Tradycja zagraża rewolucji - o lęku zwycięzcy przed trupem
Piotr Kulas WSzB: Pomiędzy tradycją a nowoczesnością. Refleksje na podstawie twórczości Czesława Miłosza i Witolda Gombrowicza
Mikołaj Łuczak WSNHiD: Wirtualne muzeum – nowoczesne wcielenie idei muzealnictwa. Przełamanie czy kontynuacja tradycji?
Paweł Łuczeczko UMK-UG: Między łańcuszkiem szczęścia a miejską legendą. O gatunkach folkloru w społeczeństwie ponowoczesnym



2008 Podróż, czyli tam i (niekoniecznie) z powrotem. Perspektywa antropologiczna. 26-27 września w Helu


Organizatorzy: SAS PTS, IFSiD UG, 26-27 września 2008 w Helu

26.IX, piątek

Archetypy podróży (I sesja) prowadzą Cezary Obracht-Prondzyński, Dorota Rancew-Sikora

Magdalena Łukasik, Marcin Jewdokimow: Miejsce i ciało w kontekście podróży

Krzysztof Ulanowski: Od herosa do człowieka. W drodze pomiędzy Uruk a Itaką

Magdalena Gajewska: Turystyka prochów. Słów kilka o współczesnych podróżach zmarłych

Anna Kwaśniewska: Pielgrzymki religijne dzisiaj. Miejsca – uczestnicy – motywacje

Weronika Ślęzak-Tazbir: Podróż we flakon zamknięta. Powroty do krainy dzieciństwa w perspektywie osmosocjologicznej

Tożsamość ukształtowana przez podróż (II sesja) prowadzą Sławomir Łodziński, Katarzyna Warmińska
Ewa Nowicka: Tracking w Himalajach. Przemiany struktury społecznej Nepalu
Jan Gałkowski: Kosmopolita w podróży. Znaleźć dom wszędzie czy wszędzie dom ze sobą zabrać?
Elżbieta Kolasińska: Skąd przychodzisz i dokąd idziesz człowieku?
Krzysztof Kwiatkowski: Tożsamość na rozstaju dróg – o narodowości uczestników festiwali filmowych
Ewa Szczecińska-Musielak: Indianiści i Indianie: Inny jako Mistrz
Anna Krasnodębska: Zagraniczna migracja zarobkowa jej wpływ na życie kobiet z Opolszczyzny
Podróż do miejsc naznaczonych etnicznie (III sesja) prowadzi Grażyna Kubica-Heller
Cezary Obracht-Prondzyński: „Z wrażeń kaszubskich”, czyli o polskich relacjach z podróży na Kaszuby
Katarzyna Warmińska: Podróże po światach etnicznych - refleksje antropologiczne
Monika Mazurek: Skanseny postsowieckie jako miejsca mityczne narodów
Magdalena Lemańczyk:  Mój Heimat to Gdańsk” – nostalgiczne podróże Danzigerów
Ewa Michna: Od Talerhofu do Sighetu. Mapa Rusińskich miejsc pamięci i ich rola w konstruowaniu tożsamości grupy
Sławomir Łodziński: Ucieczka, przemieszczanie się, podróż? Uchodźcy w Polsce w perspektywie antropologicznej
Ewa Kopczyńska:  Nowi tubylcy na polskim Zachodzie. Dawne i współczesne relacje wobec przestrzeni na Ziemiach Zachodnich i Północnych
27 IX, sobota
Narracje podróżnicze (IV sesja) prowadzą Ewa Nowicka, Ewa Michna
Piotr Pawliszak: Narracyjne konstruowanie społecznego świata podróżników
Anna Horolets: Narracje Polaków podróżujących do Rosji
Tomasz Kasprzak: Przewodniki – światy same w sobie
Grażyna Kubica-Heller: Wojaże antropologów. Podróżnicze narracje J. Czekanowskiego, M. Czaplickiej i B. Malinowskiego
Bartłomiej Walczak: Dzienniki z podróży. Antropologia między dyskursem realistycznym a konfesyjnym
Podróż turystyczna (V sesja) prowadzą Grażyna Woroniecka, Anna Horolets
Agata Stanisz Amsterdam: turystyka jako mitopraktyka. Turyści jako współtwórcy współczesnych mitów
Lesław Michałowski: Negatywne strony „podróżowania do wód”, czyli o kurorcie jako miejscu sprzecznych interesów turystów i mieszkańców
Magdalena Żadkowska: Razem tam i (niekoniecznie) z powrotem – o damsko-męskich podróżach ekstremalnych
Agata Bachórz: Kolej transsyberyjska jako przestrzeń spotkania międzykulturowego
 

 
 
 

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty