Konferencje SAS
SAS na XVI Ogólnopolskim Zjeździe Socjologicznym 14-16 września 2016
Grupa nr 15 : Naukowe/nienaukowe. Refleksja socjologiczna i antropologiczna poza standardami naukowości
Grupa współorganizowana przez Sekcję Antropologii Społecznej PTS
Prowadzące: Grażyna Kubica-Heller (UJ) Magdalena Łukasiuk (UW)
Sesja 1
1.Marcin Lubaś (IS UJ) Wkład pracy jako moralna przesłanka sporów o naukowość
2.Grażyna Woroniecka (ISNS UW), Interdyscyplinarność w świetle recenzji prac naukowych – postulaty, rekomendacje, zalecenia
3.Arkadiusz Jabłoński (KUL) Krytyka naukowa - od logiki twórców do kultury recenzentów
4.Katarzyna Słaby (IS UJ) „Kiedy oni czytają to, co piszemy”. O strategiach translacji doświadczenia terenowego krakowskich antropologów i antropolożek
5.Grażyna Kubica-Heller (IS UJ) ‘Pisane inną ręką’. Proza etnograficzna
Sesja 2
1. Joanna Śmigielska (ISNS UW) W cieniu socjologicznych i antropologicznych dociekań
2.Andrzej Dybczak (Niezależny badacz) Jak można? O wychodzeniu antropologii w inne rejony, przykład
3.Dorota Hall (IFiS PAN) Autorefleksja jako praktyka konieczna w badaniach wśród chrześcijan LGBT
4.Hanna Dębska (UPK) Czy możliwa jest krytyczna socjologia prawa? Próba diagnozy
5.Iwona Butmanowicz-Dębicka (PK) Współczesny fenomen popularności wróżbiarstwa i astrologii – zjawisko dotknięte anatemą badawczą?
Grupa nr 80: Gościnność jako praktyka kulturowa i społeczne spoiwo
Grupa współorganizowana przez Sekcję Antropologii Społecznej PTS
Prowadzący: Dorota Rancew-Sikora (IFSiD UG) Paweł Załęcki (IS UMK)
1. Marta Skowrońska, Filip Schmidt (UAM) Swoi i obcy na osiedlu i w mieszkaniu
2. Arkadiusz Kołodziej (US) Zasady savoir-vivre – między teorią i praktyką
3. Anna Barska (UO) Gościnność w kulturze Maghrebu
4. Barbara Cieślińska (UwB) Bariery gościnności (na przykładzie uchodźców w Białymstoku)
5. Karolina Izdebska (US), Sytuacja gościnności jako forma oswajania z innymi/obcymi na przykładzie działania artystycznego „Pobyt tolerowany”
Referat wyłożony
Dorota Rancew-Sikora (IFSiD UG), Paweł Załęcki (IS UMK) Gościna między sacrum i profanum. Analiza zjawiska na wybranych przykładach polskiego wesela
Wydarzenie towarzyszące SAS
Było to spotkanie otwarte, dedykowane szczególnie do członków i sympatyków Sekcji Antropologii Społecznej PTS. Na spotkaniu, które poprowadziła przewodnicząca sekcji, została zaprezentowana książka, przeprowadzona rozmowa z jej autorką oraz dyskusja.
Antropologia polska, kobiety i świat. Spotkanie autorskie z Grażyną Kubicą, autorką biografii antropologicznej Marii Czaplickiej „Maria Czaplicka: Płeć, szmanizm, rasa” WUJ Kraków 2015, wyróżnionej Nagrodą Klio 2015 w kategorii monografie naukowe
PROGRAM SYMPOZJUM SEKCJI ANTROPOLOGII SPOŁECZNEJ.
ZAKOPANE 24-26 WRZEŚNIA 2015
MOBILNOŚĆ I OSIADŁOŚĆ
ANTROPOLOGICZNE BADANIA SPOŁECZNO-KULTUROWEJ AKTYWNOŚCI WOBEC PRZESTRZENI
Uwaga: Tytuły referatów w tej wersji programu są skrócone
24.09 CZWARTEK godz. 14.00-19.30
Mobilność i osiadłość w kategoriach teoretycznych
Mobilność w przestrzeni hybrydalnej, Leszek Korporowicz
Zatujony eden – o współczesnym przywiązaniu do ziemi, Barbara Fatyga
Kategoria atmosfery w kontekście osiadłości, Magdalena Łukasiuk
Przestrzeń-krajobraz-tożsamość w kontekście mobilności, Łukasz Smyrski
Kapitał podróżniczy jako pojęcie analityczne, Barbara Tołłoczko
Mobilna Warszawa – sposoby poruszania się po mieście, Bogna Kietlińska
Sesja plenarna prowadzona przez Barbarę Fatygę, w której głos zabiorą:
Anna Horolets, Maciej Krupa, Janusz Mucha i Ewa Nowicka
25.09 PIĄTEK godz. 9.30-20.00
Rodzaje i odmiany mobilności
Podróżny i jego mapa, Anna Wieczorkiewicz
Mobilność a deregulacja rynku pracy, Justyna Zielińska
Kwestia uchodźców w kontekscie wyzwań dla Unii Europejskiej, Zdzisław Mach
Cyrkulacja jedzenia jako element osiadłego stylu życia rodzin, Agata Bachórz
„Słoik” jako mobilna grupa społeczna, Joanna Mroczkowska
Reguły zachowań kierowców w polu interakcyjnym, Andrzej Słaboń
Nieznoścna lekkość bytu w podróży, Bogna Dowgiałło
Polska w autobusie, Dorota Rancew-Sikora
Pojęcie domu w narracjach migrantów, Agnieszka Trąbka
Ekoturystyka na Alhanie, Albert Jawłowski
Migracje zagraniczne w skali makro i mikro, Dorota Parszałowicz
O irlandzkich trawelerach i nomadyzmie, Edyta Radzewicz
Ożywianie pamięci dzielnicowej przez wędrówki miejskie, Lesław Michałowski
Osiedlenie, osiadłość
Przestrzeń domu według gimnazjalistów, Andrzej Porębski
Przywiązanie do ziemi samotnych mężczyzn mazowieckiej wsi, Kaja Rożdżyńska-Stańczak
O migracji z miasta na wieś, Lucyna Stetkiewicz
26.09 SOBOTA godz. 9.00-14.00
Budowanie domów Bergitka Roma w polskich Karpatach, Maciej Witkowski
Osiadłość w tadżyckiej ideologii narodowej, Ludwika Włodek
Przesiedlenia powojenne i ich obecne skutki, Teresa Sołdra-Gwiżdż
Dyskurs „stelości” na Śląsku Cieszyńskim, Grażyna Kubica-Heller
Mobilność w kategoriach narodowych i etnicznych
Polscy repatrianci z Kazachstanu, Katarzyna Kość-Ryżko
Polska tożsamość narodowa w sporcie, Piotr Wróblewski
Mniejszość litewska w Polsce, Katarzyna Wójcikowska
Białoruscy studenci w Warszawie, Aleksandra Reczuch
Więź z terytorium u kazachstańscich Polaków, Piotr Żulikowski
Jugosławiańskie i post-jugosławiańskie reżimy mobilności, Karolina Bielenin-Lenczowska
Górnośląskie exodusy do Niemiec po 1970, Justyna Kijonka
Wykwalifikowani migranci w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, Agnieszka Bielewska, Krzysztof Jaskułowski, Adrianna Surmiak2014 Etyka w antropologicznych i socjologicznych badaniach jakościowych, Opole, 25-27 września 2014, Muzeum Czynu Powstańczego w Górze św. Anny
25 września 2014 // czwartek
14.00-16.00 Powitanie uczestników i otwarcie
sympozjum
Dorota Rancew-Sikora, Anna Barska, Borys
Cymbrowski
Sesja plenarna: wystąpienia zaproszonych gości
Ewa Nowicka
Katarzyna Kaniowska (nieobecna)
Grażyna Kubica-Heller, Dylematy etyczne i
konsekwencje polityczne antropologii tubylczej - teoretyczny rachunek sumienia
badaczki terenowej
Marcin Lubaś
Justyna Straczuk
17.00-19.00 Sesje tematyczne
Sesja tematyczna I: Etyka w badaniach nad
płcią społeczno-kulturową
Moderator: Anna Barska
Lenka Doležalová, Uniwersytet Masaryka w
Brnie, W jaki sposób kobiety i mężczyźni tworzą gender podczas wzajemnych
interakcji w miejscach publicznych?
Mieszko Hajkowski, Uniwersytet Jagielloński
w Krakowie, Analiza klasowa i etyka troski. Feministyczne ujęcie badań nad
porządkiem klasowym w Polsce.
Monika Kłosowska, Uniwersytet Warszawski,
Strategie oporu wobec kulturowej płci, świadome próby niewywiązywanie się z
oczekiwanej roli, opartej na społecznie rozpoznawanej dychotomii kobieta –
mężczyzna
Karolina Thel, Instytut Politologii UKSW,
Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW, Doświadczenie z badań dot. opinii
kobiet w Polsce wobec możliwości wydłużania aktywności zawodowej
Sesja tematyczna II: Trudne tematy
badawcze i dylematy etyczne
Moderator: Borys
Cymbrowski
Aleksandra Rzepkowska, Katedra Etnologii i
Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu,
Antropolog wobec autyzmu – pytania i dylematy etyczne
Izabela Ślęzak, Instytut Socjologii, Uniwersytet
Łódzki, Etyczne aspekty badań prowadzonych w środowisku kobiet prostujących
się
Iwona A. Oliwińska, Ośrodek badań nad
młodzieżą, Uniwersytet Warszawski,
Etyka i dylematy w badaniach jakościowych grup trudnodostępnych
Izabela Lis, Uniwersytet Mikołaja Kopernika
w Toruniu, Etyka w śmietniku.
Aleksandra Nowakowska-Kutra, Uniwersytet
Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Milczenie naukowców – przyczyny i etyczne
konsekwencje niepodejmowania trudnych tematów badawczych w naukach społecznych”
Sesja tematyczna III:
Moderator:
Ewa Maciejewska-Mroczek, Instytut Etnologii
i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Warszawski, Etyczne aspekty
antropologiczno-kulturowych badań z dziećmi na przykładzie projektu badawczego
„Nowe technologie reprodukcyjne perspektywa childhood studies
Beata Bielska, Instytut Socjologii,
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Badacz z ukrytą kamerą? O
pułapkach i pokusach badań ukrytych
Anna Kopczak-Wirga, Instytut Socjologii,
Uniwersytet Opolski, Podróże zagraniczne Polaków w czasach PRL. Drażliwe
momenty procesu badawczego
Katarzyna Hładec, Instytut Socjologii,
Uniwersytet Jagielloński, Problemy badań specyficznych grup zawodowych.
Urzędnicy i architekci w jakościowych badaniach nad rozwojem miasta.
Ludwika Włodek, Studium Europy Wschodniej,
Uniwersytet Warszawski, Zmienne role badacza: turysta, dziennikarz,
antropolog
26 września 2014 // piątek
10.00-12.00 Sesje tematyczne
Sesja tematyczna IV: Dylematy etyczne w
badaniu etniczności
Moderator: Robert Geisler
Maciej Witkowski, Zanim doprowadzisz do
pogromu. Między doświadczeniem z badań terenowych w społecznościach romskich a
tekstem naukowym.
Ewa Michna, Uniwersytet Jagielloński,
Wyzwania i dylematy etyczne badacza grup etnicznych walczących o uznanie. Próba
autoetnograficznej refleksji.
Wiktoria Kudela-Świątek, PTHM, Kraków,
Blaski i cienie badań terenowych pośród wspólnot kultywujących pamięć o
traumatycznym doświadczeniu
Sesja tematyczna V: Trudne tematy
badawcze i dylematy etyczne
Moderator: Danuta Berlińska
Katarzyna Górniak, Politechnika Warszawska,
Sytuacja ubóstwa i wykluczenia – jak o niej mówić i pisać?
Radosław Tyrała, Katedra Socjologii Ogólnej i
Antropologii Społecznej, AGH Kraków, Czy nie-religia to też religia? O
socjoantropologicznym imperializmie poznawczym i problemach etycznych, jakie
rodzi
Stella Grotowska, Uniwersytet Wrocławski,
Być wolontariuszem w organizacji pozarządowej. Uwagi na podstawie obserwacji
uczestniczącej w środowiskowym domu samopomocy (nieobecna)
Wojciech Doliński, Uniwersytet Wrocławski,
Krzysztof Pezdek Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Badania
sportowców z niepełnosprawnością w kontekście etycznych założeń wywiadu
fenomenologicznego
Ewa Szczecińska-Musielak, Katedra
Socjologii SGGW, Obserwować, nie obserwować? Etyczne dylematy badania
sytuacji trudnych i traumatycznych (nieobecna)
13.00-15.00 Sesje tematyczne
Sesja tematyczna VI: Dylematy etyczne w
badaniu etniczności
Moderator:
Katarzyna Warmińska, Katedra Socjologii
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, O badaczu etniczności w Polsce –
kwestie problematyczne.
Magdalena Lemańczyk, Zakład Socjologii
Turystyki, Prawa i Ekonomii, Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku,
„Prawda” naukowa a „prawda” badanych – na przykładzie badań mniejszości
niemieckiej
Danuta Berlińska, Instytut Socjologii, Uniwersytet Opolski, Dylematy moralne
badacza stosunków etnicznych
Cezary Obracht-Prondzyński, Socjolog
publicznie zaangażowany "wśród swoich", czyli rzecz o dylematach
"etnika".
Paweł Kozłowski, Instytut Archeologii i
Etnologii PAN, Refleksje związane z problemami napotkanymi w trakcie badań
nad pamięcią o „Polskich Kresach” w świetle wydarzeń politycznych i zaszłości
historycznych polsko-ukraińskich.
Sesja tematyczna VII: Odpowiedzialność etyczna
badacza
Moderator:
Borys Cymbrowski, Instytut Socjologii,
Uniwersytet Opolski, Swojskość, obcość i rola badacza. O dylematach badań w
warunkach zróżnicowanej społeczności
Anna Kurpiel, Centrum Studiów Niemieckich i
Europejskich im. W. Brandta UWr, W poszukiwaniu dobrej relacji
Sylwia Męcfal, Instytut Socjologii,
Uniwersytet Łódzki, Badania terenowe a badania zjawisk trudnych – kwestie
etyczno-praktyczne
Anna Kapusta, Agnieszka Poźniak, Nie widzieć i
nie wiedzieć w terenie? Czy badacz jest (nadal) człowiekiem i obywatelem?
(nieobecna, przesłana prezentacja)
Marta Sęk, Odpowiedzialność badacza wobec
osób, które spotyka w terenie oraz innych badaczy
17.00-19.00 Sesje tematyczne
Sesja tematyczna VIII: Dylematy etyczne w
badaniu etniczności
Moderator:
Dobrochna Olszewska, Etnolog jako dyplomata,
przyjaciel, sojusznik.Wybrane aspekty etyczne badań nad mniejszościami
etnicznymi
Katarzyna Kośc-Ryżko, Ośrodek Etnologii i
Antropologii Współczesności IAE PAN, Dylematy zażyłości i jej (nie)etyczne
konsekwencje. Etnolog w ośrodku uchodźczym
Anna Horolets, Uniwersytet Gdański,
Badacz jako gość
Vojtech Bagín, Uniwersytet Komenskiego w
Bratysławie, Etyczny wymiar badania
kolektywnej pamięci mieszkańców pogranicza słowacko-polskiego
Edyta Radzewicz, Refleksje etyczne po wyjściu
z terenu. Przypadek Trawelerów z Galway
Sesja tematyczna IX: Dylematy etyczne w
kontekście komercjalizacji badań socjologicznych i antropologicznych
Moderator:
Adrianna Surmiak, „Śmieciowy” antropolog?
Dylematy etyczne związane z prowadzeniem naukowych badań na zlecenie
Karolina Dudek, Świadoma zgoda, przetwarzanie
danych i etyka w badaniach prowadzonych przez zespoły
Teresa Sołdra-Gwiżdż, Wartości etyczne a
badania społeczne w instytucjach komercyjnych
Magdalena Dudkiewicz, Instytut Stosowanych
Nauk Społecznych UW, Badania na zlecenie: kłopoty z zachowaniem standardów
etycznych
27 września 2014 // sobota
10.00-12.00 Sesja plenarna: Media, nowe technologie
i wątpliwości etyczne badacza
Moderator:
Krzysztof Stachura, Jakościowe badania
społeczne online – jakie wyzwania etyczne dla socjologów?
Michał Wanke, Instytut Socjologii,
Uniwersytet Opolski, Reprezentacje badanych w czasach danych cyfrowych (nieobecny)
Jakub Niedbalski, Dylematy etyczne i problemy
metodologiczne w badaniach jakościowych – rozważania na przykładzie badań
prowadzonych w środowisku osób niepełnosprawnych.
Magdalena Piejko, Instytut Socjologii,
Uniwersytet Opolski, Między sztuką i nauką. Między socjologiem i artystą
(referat niewygłoszony)
Anna Czerner, Praca badawcza jako praca
emocjonalna (nieobecna)
12.00 Zakończenie sympozjum
2013 (Post)industrialność.
Przestrzenie, rzeczy, układy i praktyki (po)przemysłowe jako obiekty kulturowe
12.12.2013 w Stacji Muranów
(Warszawa)
Tematyka
konferencji
W centrum
naszego zainteresowania chcieliśmy postawić chcieliśmy zmiany zachodzące w przestrzeni, która jest lub była (w
jakikolwiek sposób) związana z przemysłem, akcentując wizualne i kulturowe
aspekty tych zmian. Przestrzenie postindustrialne zdefiniowaliśmy jako
konkretne, fizyczne miejsca, urządzenia, rzeczy, ale również układy społeczne,
praktyki, sposoby myślenia czy narracji. W szerokim rozumieniu przestrzenie
(post)industrialne to nie tylko miejsca opuszczane, czy kolonizowane wtórnie
przez przyrodę. To także zanikające sposoby życia, doświadczania wspólnot i
codzienności oraz zmieniające się tożsamości społeczne, które w duchu kultury
kreatywnej traktowane są czasem jako negatywne elementy oporu przeciwko dalszym
etapom modernizacji innowacji.
Staraliśmy
się podkreślać, że (post)industrialność pozostaje obszarem teoretycznie i
empirycznie niepewnym, miejscami poluzowanym, miejscami skondensowanym i
terytorialnie nieoznakowanym, a przez to tym bardziej wartym badania i
refleksji od strony procesów społecznych i kulturowych. W takim samym stopniu
związany z tworzeniem „nowej” rzeczywistości, jak niszczeniem „starej”.
Interesowało
nas także to, jak głęboko kultura przemysłowa wniknęła do kultury społeczeństw,
w których żyjemy i gdzie, czasem zaskakująco, możemy odnaleźć jej ślady. Spróbowaliśmy pobudzić dyskusję na ten temat, szukając odpowiedzi na następujące
pytania: Co się obecnie dzieje w przestrzeniach (po)przemysłowych? Jak są
zmysłowo odbierane? W jaki sposób stają się one obiektami kulturowych
refleksji, wizualnych dokumentacji i społecznych planów? Czy są przedmiotem
sporów? Jak rozwiązywanych? Czy są miejscami wzmożonej twórczości,
pobudzającymi ludzką wyobraźnię, czy raczej miejscami zaniedbania, hamowania
aktywności, ciężarem, niechcianym dziedzictwem? Na ile zróżnicowana jest
sytuacja poszczególnych miejsc pod względem konkretnych widoków, procesów i
działań? Jaka jest rola badaczy w ramach tych procesów? Jakie są przykłady
bezpośredniego angażowania się przedstawicieli nauk społecznych i
humanistycznych w procesy zmieniania znaczeń przestrzeni postindustrialnych?
Lista wygłoszonych referatów
1/ Marta Derek Dziedzictwo postindustrialne – potencjał
czy problem dla rozwoju miasta?
2/ Aleksandra
Karkowska, UKSW, Post-industrial – post-memory. Przestrzenie poprzemysłowe
jako miejsca pamięci.
3/ Paweł Możdżyński, ISNS UW, Dizajn postindustrialny. Badania wybranych narracji w
polu projektowania (po)Przemysłowego
4/ Krzysztof Persona Mój Urbex, czyli nowy wymiar
opuszczonych postindustrialnych obiektów
przemysłowych na przykładzie fotografii
autorskich
5/ Agata Stanisz, IEiAK UAM, Nie-miejsca przy-industrialne. Deprywacja i pauzy w
mobilności
6/ Bogdan
Jankowski, Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego,
Strategie postindustrialne. Łódź - miasto i
ludzie
7/ Adrianna Wojdat, IEiAK UW, Szczecińscy stoczniowcy – ludzie przemysłu
na rynku usług
8/ Dr hab. Bożena Domagała, WSiE w
Olsztynie, Centrum i peryferia w perspektywie migracji ( na przykładzie
Warmii i Mazur)
9/ Konrad Kuźma, Quality Watch, Opuszczone – zapomniane
10/ Marcin Chomicki, ASP w Warszawie, Przestrzeń transformacji – transformacja przestrzeni. Na
podstawie cyklu fotografii pt. "Raj utracony" oraz projektu
"Ofiary symetrii")
11/ Magdalena
Zych, Muzeum Etnograficzne w Krakowie/IEiAK UJ, Instytut Robinsona, czyli zapytaj o krajobraz
12/ Grzegorz Gawron, UŚ, Paulina Rojek-Adamek, Krakowska Akademia im. Frycza Modrzewskiego, Zdegradowana przestrzeń czy postindustrialny kapitał?
Bytomska dzielnica Bobrek jako przykład społecznie użytecznego designu
13/ Hanna Obracht-Prondzyńska, Młode Miasto w Gdańsku?
14/ Ewelina Nowakowska, Przestrzeń postindustrialna jako dawca laboratorium znaczeń
i tożsamości.
Tożsamość rzeczy na przykładzie pozostałości Fabryki
Włókien Chemicznych „Chemitex” w Chodakowie
15/ Piotr
Wróblewski, IS UŚ, Kopalnia jako znak kultury w przestrzeni
post-industrialnej Górnego Śląska
16/ Agnieszka Wołk, UKSW, Przestrzenie
postindustrialne na warszawskiej Pradze
17/ Marek Słodkowski Materiał filmowy z
działalności grupy Urbex
2012 Sympozjum
SAS i OG PTS oraz IFSiD UG: Kulturowe i społeczne praktyki wody, 20-22 września Kąty Rybackie
20.IX. 2012
15.00-17.00 Woda
w społecznych praktykach i przekonaniach
Dorota Rancew-Sikora IFSiD UG, SAS: Krótki przegląd antropologicznej i
socjologicznej problematyki wody
Bogna Dowgiałło IFSiD UG: O wodzie, która koi nerwy
Magda Gajewska IFSiD UG: Narodziny w Zatoce. Antropologia porodów w wodzie
17.30-19.30 Woda
w mieście
Lesław Michałowski IFSiD UG: Woda w Gdańsku – szanse i problemy
Tomasz Płonkowski ID UW: Warszawa, warszawiacy i ich stosunek do
Wisły w dyskursie medialnym
Agata Wesołowska IS UMK: Miasto „twarzą do Wisły”. Wodna re-prezentacja Torunia w turystyce
i działaniach artystyczno-edukacyjnych
Edyta Jarosz-Mackiewicz WWSH im. B. Prusa: Problemy kanalizacji w
Warszawie w drugiej połowie XIX w. Higiena miasta a higiena ludzi
Anna Sychta WA PG, UG Kolbudy: Idee i projekty nowej architektury nadwodnej
21.IX. 2012
10.00-11.30 Zbiorniki wodne jako
źródło doświadczeń kulturowych
Ewa Nowicka IS UW: Bajkal w kulturze współczesnych Buriatów: symbolika i życie
Agata Bachórz IFSiD UG: Bajkał i rzeki Syberii: akweny w relacjach z podróży do Rosji
12.00-13.30 Żuławy
jako teren wodno-lądowy
Karolina Ciechorska-Kulesza IFSiD UG: Dyskurs na temat wody a konstruowanie regionu. Przypadek Żuław i
Mierzei Wiślanej
Marta Koperska-Kośmicka WA PG: Elementy ochrony przeciwwodnej na starych
mapach Żuław Wiślanych
Bożena Pactwa UŚ w Katowicach: Losy w nurt rzek wpisane. Ukraińcy
na Żuławach
15.00-16.30 Społeczne
problemy z wodą
Piotr Pawliszak IFSiD UG: Dyskursywne konstruowanie i ewaluacja naturalnego środowiska
wodnego w konfliktach o budowę elektrowni wodnych
Anna Cieślewska ISNS UW, Agnieszka Makowska
Wschodnioeuropejskie Centrum Demokratyczne: Globalne problemy z wodą na
przykładzie Azji Centralnej. Badania w społecznościach
lokalnych Kirgistanu i Tadżykistanu
Aleksandra Nowakowska-Kutra UKW w Bydgoszczy: Woda w butelce: nierówność
społeczna w soczewce (plastikowej lub szklanej). Analiza
znaczeń nadawanych wodzie przez ludzi żyjących w różnych światach społecznych
17.00-19.00 Praca
na wybrzeżu w starych i nowych odsłonach
Radek Kossakowski, Malwina Krajewska
IFSiD UG: Ból, pieniądze i śmierć – o poławianiu krabów na morzu Beringa
Ewa Kownacka: Integracyjna rola maszoperii kaszubskich
Emilia Garska, Kaja Chmielewska: Stocznia Gdańska po upadku – problemy społeczne
i szanse kulturowe
Xaquin Perez Sindin Lopez University of
A Coruña (Spain): Social actors, social perception and consequences of
shipbuilding restructuration process in Ferrol (Spain) and Gdansk. First
results.
19.00-19.30 Głos na zakończenie
Grażyna Woroniecka ISNS UW SAS: Środowisko materialne w kulturach i
w antropologii
22.IX.2012
11.30-13.00
Sesja studencka
Podsumowanie
obozu badawczego zorganizowanego dla studentów socjologii Uniwersytetu
Gdańskiego w Kątach Rybackich 15-22.IX.2012. Tematyka badań obejmowała kulturę
lokalną, pamięć lokalnej historii, tożsamość regionalną oraz aktywność społeczną
mieszkańców Kątów Rybackich i gminy Sztutowo.
2012 Tak blisko - tak daleko: Mierzeja i Żuławy Wiślane, 30 marca Gdańsk
Pierwsza sesja: 10:00-12:00
Cezary Obracht-Prondzyński (dyrektor IFSiD UG) i Bogusław Chrzanowski (dziekan WNS UG) Otwarcie sympozjum
Grzegorz Gola (Lokalna Grupa Działania Żuławy i Mierzeja, Stowarzyszenie Miłośników Nowego Dworu Gdańskiego, Klub Nowodworski) Laboratorium odbudowy tożsamości delty Wisły. Rzecz o wybranych działaniach organizacji pozarządowych
Aleksandra Paprot (UAM Poznań) O aktywności społecznej i lokalnej na Żuławach
Maciej Tarkowski (UG, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową) Wybrane rodzaje powiązań funkcjonalnych gmin żuławskich
Anna Weronika Brzezińska (UAM Poznań), Małgorzata Wosińska (UAM Poznań) Żuławy. Krajobraz na dwóch kółkach
Druga sesja: 12:15-14:00
Anna Drożdż (UŚ Cieszyn) Zwyczaje kulinarne w sytuacji wielokulturowości. Przypadek Żuław w okresie po II wojnie światowej
Mikołaj Smykowski (UAM Poznań) Mobilność przedmiotów – mobilność znaczeń. Sposoby społecznego wykorzystywania materialnych pozostałości po KL Stutthof
Bożena Pactwa (UŚ Katowice) Ukraińcy na Żuławach. Strategie zachowania i odtwarzania tożsamości etnicznej
Zuzanna Łaga (UŚ Cieszyn) Pamięć i niepamięć ludności pochodzenia ukraińskiego mieszkającej na Żuławach
Trzecia sesja: 15:00 – 17:30
Prezentacja wyników badań prowadzonych w Stegnie we wrześniu 2011.
Karolina Ciechorska-Kulesza (UG) Jak liderzy lokalnych społeczności Mierzei i Żuław Wiślanych rozumieją sens swoich działań? Wnioski z wywiadów.
Dominika Dulek, Patrycja Prochera (studentki UG) Stegna okiem lokalnych liderów
Natalia Latosińska, Mateusz Tukalski, Radosław Waśniewski (studenci UG) Rybacy Mierzei jako kategoria symboliczna
Magdalena Herzberg, Dominika Koszałka, Agnieszka Spretke, Maja Tartas, Joanna Tuz (studentki UG) Mieszkańcy i turyści Stegny – podsumowanie badań kwestionariuszowych
Dorota Rancew-Sikora (UG) Wnioski z badania map aktywności mieszkańców i turystów Stegny
Dyskusja panelowa: Mierzeja i Żuławy - scenariusze przyszłości
z
udziałem: Bożeny Pactwy, Artura Kostarczyka, Grzegorza Goli i Marcina Owsińskiego
Organizatorzy sympozjum:
Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa UG; SAS Polskie Towarzystwo Socjologiczne; studenckie koło naukowe Socjokolektiv
Szczegółowe informacje na temat sympozjum i badań na stronie projektmierzeja.blogspot.com
2011 Granice i pogranicza - państw, kultur, dyscyplin, dyskursów...
2011 Granice i pogranicza - państw, kultur, dyscyplin, dyskursów...
29.09-1.10 Cieszyn
Organizatorzy:
SAS PTS, KO PTS, IS UW, IEiAK UŚ
Piątek,
30.09.2011.
godz. 9.00 Rozpoczęcie
konferencji
Zenon Gajdzica, Prodziekan Wydziału Etnologii i
Nauk o Edukacji, Uniwersytet Śląski,
Grażyna Kubica, Członkini Zarządu Sekcji
Antropologii Społecznej PTS, IS UJ.
9.30-11.30 Sesja
plenarna (Dorota Rancew-Sikora)
Barbara Fatyga, ISNS UW Źródła i granice w
dyskursie o kulturze.
Marcin
Lubaś, IS UJ Bariera i rozdzielenie:
o idei granic społecznych w antropologii.
Katarzyna Kaniowska, IEiAK UŁ O
granicach intymności w antropologii.
Sławomir Łodziński, IS UW Nazwy i granice. Problemy wprowadzania dwujęzycznych
nazw miejscowości w Polsce na podstawie ustawy z 2005 roku.
Sesja I: 12.00-19.00 Granice w kontekście
państwowo-narodowym (Sławomir Łodziński)
Łukasz Kaczmarek, IAiE PAN (Poznań); Paweł Ładykowski, KEiAK USz, Współczesne
polsko-niemieckie pogranicze kulturowe. Zagadnienie transgraniczności i
transnarodowości w kontekście migracji i kontaktów kulturowych w okolicach
Szczecina po wejściu Polski do UE i Strefy Schengen.
Jakub Grygar, Praga Nowe przygody dobrego wojaka
Szwejka. Państwo, pamięć i polityczne geografie na polsko-ukraińskim
pograniczu.
Marek Pawlak, Studium Doktoranckie Nauk o
Kulturze UW Etnografia powiązań transnarodowych.
Michał
Weres, IS UAM Globalne pogranicze czy granice do lepszego
świata?
Ewa Cudzich, UŚ Przekroczyć granicę – przemyt
na Śląsku Cieszyńskim w okresie PRL-u.
Marta Cobel-Tokarska, APS, Warszawa Gdzie kończy się,
a gdzie zaczyna Europa Środkowa? Granice i wyobrażenia.
Małgorzata Michalska, IEiAK UWr Przemiany znaczenia
oraz funkcji granicy w życiu Polaków praskich po wejściu Polski i Czech do Unii
Europejskiej.
Łukasz Smyrski, IEiAK UW Krzyżujące się
granice. Kontekst Syberii, Mongolii i północnych Chin.
Sesja II: 12.00-19.00 Granice a etniczność (Jacek
Nowak)
Ewa Michna, UJ Koncepcja granic Europy i
europejskość w dyskursie tożsamościowym liderów etnicznych karpackorusińskich i
górnośląskich.
Zygmunt Kłodnicki, IEiAK UŚ Hanysy, Cysarocy i Gorole na Śląsku Górnym - konflikty utajone.
Jan Kajfosz, IEiAK UŚ Konstrukcja granic i tożsamości na Śląsku Cieszyńskim w świetle
teorii myślenia magicznego.
Marta Warat, IS UJ Etniczność i obywatelstwo.
Przykład brytyjskich muzułmanek.
Michał Rauszer, IIEiAK UŚ Etniczny
drag, czy subkultury oporu. Transgresje epoki globalizacji.
Magdalena
Brzezińska et al., IS IO UW Granice pomiędzy codziennym życiem tubylców a turystyką
zachodnich przybyszy. Raport z badań w Nepalu.
Magdalena Kožuchová, IS UJ, Granice
tożsamości młodego pokolenia Polaków z Zaolzia.
Agnieszka Pasieka, Max Planck I, Halle, O
pograniczu raz jeszcze.
Marek
Rembierz, UŚ, Granice, pogranicza i barbarzyńcy. Kategoria granicy i
jej interpretacje aksjologiczne.
Sesja III: 12.00-19.00 Granice a dyskurs (prowadzenie:
Barbara Fatyga)
Grażyna Kubica, IS
UJ Wytyczanie
granic między pisarstwem antropologicznym a literaturą w klasycznej
antropologii.
Katarzyna Majbroda, IEiAK UWr Na pograniczu nauki a
literatury. Konsekwencje zwrotu literackiego w antropologii
społeczno-kulturowej.
Piotr Pawliszak, Negocjowanie granic między
nauką a polityką w publicznej debacie na temat genetycznie zmodyfikowanych
organizmów.
Karolina
J. Dudek, SNS IFiS PAN Narracje o pracy i nauce. Pogranicza antropologii i
zarządzania.
Dorota Rancew-Sikora, Lokalne praktyki rysowania
granic.
Stanisław Węglarz, IEiAK UŚ Założenia do antropologicznej interpretacji międzykulturowych dyskursów.
Sławomir Sikora, IEiAK UW Niewidzialna
granica – dokument a film antropologiczny.
Jacek Szczyrbowski, IEiAK UŚ Lokalne media
elektroniczne w życiu codziennym pogranicza polsko-czeskiego w kontekście
tożsamości kulturowej raciborzan.
Magdalena Zdrodowska, Instytut Sztuk Audiowizualnych,
UJ Medialne doświadczanie granicy: telewizja na pograniczach.
Sobota,
01.10.2011.
9.00-11.00 Sesja plenarna (Magdalena Łukasiuk)
Ewa Nowicka, IS UW Granice wielkich
cywilizacji i skutki ich zderzenia na przykładzie współczesnego Nepalu.
Katarzyna Warmińska, UE w Krakowie, Koncepcja
granicy w dyskursie tożsamościowym.
Irena Szlachcicowa, IS UWr O przekraczaniu granic w
konstruowaniu rzeczywistości społecznej oraz próbach jej poznania.
Justyna Straczuk, IFiS PAN „A Bóg jeden”.
Negocjowanie granic wyznaniowych w codziennych praktykach mieszkańców
pogranicza prawosławno-katolickiego w Polsce i na Białorusi.
Sesje
równoległe:
Sesja I: 11.30-14.30 Granice a miasto (Ewa
Michna)
Jacek Gądecki AGH Miejskie pogranicze, antropologia współczesnego miasta.
Marta Joanna Kempny, Queens College, Belfast, Religia,
tożsamość migrantów polskich i reprezentacje społeczne granic przestrzeni
miejskiej w Belfaście.
Agnieszka Szczepaniak-Kroll, IAiE PAN Europa bez granic? –
Polacy w Berlinie.
Joanna Janiszewska, UWr Współczesne pogranicza kultur we
Wrocławiu. Postrzeganie imigrantów i mniejszości narodowych i etnicznych przez
wrocławian, władze miasta i ich samych.
Magdalena Szalbot, IEiAK UŚ „Oswajanie”
granic. Współczesne przemiany przestrzeni granicznych w wybranych miastach
podwójnych Europy.
Grzegorz Błahut, IEiAK UŚ Między miejskością a
wiejskością – przedmieścia i wsie satelitarne jako przestrzenie pogranicza.
Sesja II: 11.30-13.30 Granice a pamięć (Grażyna
Kubica)
Urszula Jarecka, IFiS PAN, Warszawa, Społecznie
negocjowane znaczenia przestrzeni pamięci. Granica między
historią/mitologią/ideologią.
Halina Rusek, Andrzej Kasperek, IEiAK UŚ Pamięć przeszłości a pojednanie na
pograniczu polsko-czeskim. Przypadek Śląska Cieszyńskiego.
Anna Dobranowska-Filipczuk, UJ Granica – nie tylko kreska
na mapie, czyli rzecz o kartografii i czytaniu map.
Grzegorz Studnicki, IEiAK UŚ Pomniki cieszyńskie -
od wielkich narracji do praktyki życia codziennego.
Sesja II: 13.30-14.30 Granice domu
Małgorzata Dziura, Tomaszów Lubelski KUL Na
progu domu – przestrzeń własna i obca.
Marcin Jewdokimow, UKSW Warszawa; Magdalena Łukasiuk Niedom. Socjologiczne
studium mieszkań migracyjnych.
Sesja III: 11.30-14.30 Granice
kulturowo-obyczajowe (Jacek Nowak)
Ewa Kopczyńska, IS
UJ Współczesne
festiwale kulinarne: bezgraniczne orgie smaku czy rytualne utrwalanie różnic
kulturowych?
Andrzej Słaboń UE w Krakowie Prowokacje
obyczajowe - przesuwanie granic normatywności.
Magdalena Ziółkowska-Kuflińska, IS UAM Atawistyczne instynkty, czy kulturowo
uwarunkowana tradycja? Rzecz o polowaniu, corridzie de toros i...
wegetarianizmie w aspekcie etniczno-kulturowym.
Maciej Brosz, Tomasz Lesicki, Podrywanie, flirty i zaloty. Studium społecznych
praktyk definiowania i przekraczania granic.
Tomasz Warczok, UPedag. w Krakowie Rytualne konstruowanie
granic symbolicznych.
Piotr Bielski, IS UŁ Przeprowadzanie przez mosty - streetworking w środowisku dzieci i
młodzieży zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Andrzej Albiniak, Kobieta na granicy i za granicą
moralnego upadku. Rzecz o kobietach skierowanych do zakładów resocjalizacyjnych
we Lwowie i Lackiem Małem przez członków rodziny i krewnych.
14.30-15.00 Zakończenie
konferencji i spotkanie członków Sekcji Antropologii Społecznej PTS.
2010 Grupa tematyczna Teoria
antropologiczna a socjologia XIV Ogólnopolski Zjazd Socjologiczny 08-11 września Kraków
Elżbieta Tarkowska, IFiS PAN: Kultura jako przestrzeń współpracy między socjologią a innymi
dyscyplinami
Tarzycjusz Buliński, IEiAK UAM: Od faktów do doświadczenia.
Rozwój teorii antropologicznej
Małgorzata Jacyno, IFiS PAN: Dwie nowoczesności:
postreligijna i postsekularna
Katarzyna Majbroda, KEiAK UWr: Antropologia między nauką a literaturą – od badania, jak słowa łączą się
ze światem, do badania, jak słowa łączą się ze słowami
Katarzyna Warmińska, UJ: Antropologiczna perspektywa w badaniach
etnicznych w Polsce
Dorota Rancew-Sikora, UG: Fakt i doświadczenie, działanie i
kultura jako kategorie podstawowe dla socjologii i antropologii w perspektywie
materialno-semiotycznej
Grażyna Woroniecka, ISNS UW: Antykanon, czyli jak socjologia
i antropologia razem ukrywają Różnicę
Michał Kowalski, ZAS IS UW: Antropolog na wojnie – dylemat zaangażowania nauk społecznych
2009 Sympozjum „Tradycja w
nowoczesnych kontekstach” 24–26 września, Starbienino na Kaszubach
Dofinansowanie
MKiDN, MNiSW, PTS, UG
Organizacja:
SAS PTS, IFSiD UG
CZWARTEK 24.IX
O tradycji refleksyjnie i krytycznie 15.00-16.30
Prowadzi Cezary Obracht-Prondzyński
Arkadiusz
Jabłoński KUL: Tradycja między prawdą społeczeństwa a prawdą o społeczeństwie
Ewa Krawczak UMCS: Balast czy
kapitał. Współczesne oblicza tradycji
Marta
Trębaczewska UW: Ile tradycji jest w tradycji? Na przykładzie muzyki
regionalnej
Borys
Cymbrowski: Nowy regionalizm” jako wymyślanie tradycji politycznej
Tradycja w
dyskursie publicznym i w polityce 17.00-19.00 Prowadzi Grażyna Woroniecka
Sławomir
Łodziński UW: Tradycje lokalne i języki
mniejszości. Problemy wprowadzania dwujęzycznych nazw miejscowości w Polsce na
podstawie ustawy z 2005 r.
Bartosz
Pieliński UW: Tradycja i nowoczesność w polityce społecznej. Przypadek Azji
Wschodniej.
Irena
Wolska-Zogata UWr: Kariera pojęcia „tradycja” w debacie publicznej
Magdalena Łukasiuk UW: Tradycja
polityczna polskiej emigracji powojennej i jej dzisiejsza recepcja
PIĄTEK 25.IX
GRUPA A: Tradycje regionalne i etniczne: dalekie
10.00-12.00 Prowadzi Grażyna Kubica
Ewa Nowicka UW:
O tradycji wołoskiej i jej użytkowaniu w budowaniu ogólnowołoskiej więzi
etnicznej
Marcin Lubaś UJ:
Tradycja jako proces społeczno-kulturowy na przykładzie zachodniej Macedonii
Joanna Mazur-Łuczak WSNHiD Poznań: Ganguro, yamamba i ghotic lolita – bunt przeciwko tradycji czy targowisko kiczu?
Ewa
Szczecińska-Musielak SGGW: Powroty do przeszłości – odtwórstwo historii,
wynajdywanie tradycji
GRUPA A: Tradycje regionalne i etniczne: bliskie
12.30-14.30 prowadzi Sławomir Łodziński
Grażyna
Kubica-Heller UJ: Kreowanie tradycji w śląskiej społeczności. Publiczne rytuały
pod wpływem globalizacji
Bożena Domagała
OBN Olsztyn: Tradycja jako forma kapitału kulturowego mniejszości niemieckiej
na Warmii i Mazurach
Katarzyna
Warmińska UJ: Dwa etnosy - wspólna tradycja? Polscy i litewscy Tatarzy
Ewa Kopczyńska
UJ: Lubuskie winogrodnictwo jako tradycja cudza, pożyczona, zawłaszczona i na
nowo wymyślona
Bożena Pactwa UŚ: Tradycja a odtwarzanie tożsamości
etnicznej. Łemkowskie odpusty w Olchowcu
GRUPA A: Tradycje regionalne i etniczne:
najbliższe 17.00-19.00 prowadzi Ewa Nowicka
Cezary
Obracht-Prondzynski UG: Rytuały nowe i
stare jak nowe, czyli o zmianach w kulturze kaszubskiej
Monika Mazurek
UG: Kreowanie etniczności – przykład Kaszubów
Agata Bachórz,
Leszek Michałowski UG: Nowa
tradycja czy tradycja postawiona na głowie? Osobliwy przypadek Centrum Edukacji
i Promocji Regionalnej w Szymbarku
Jerzy Kuniewski
UG: Wspólnotowy wymiar tradycji i jej znaczenia nie tylko dla Kaszubów
Karolina
Ciechorska-Kulesza UG: Rola tradycji we wzmacnianiu tożsamości lokalnej. „Nowo
tworzone” tradycje w wybranych miejscowościach Ziem Północnych
GRUPA B: Tradycje religijne, świąteczne,
niecodzienne 10.00-12.00 prowadzi Lesław Michałowski
Paweł Załęcki
UMK: Młode wino w starych bukłakach. O funkcjonowaniu religii jako tradycyjnego
regulatora społeczno-kulturowego we współczesnym świecie
Agata Zygmunt,
Andrzej Górny UŚ: Internet wobec tradycji religijnych. Wsparcie czy zagrożenie?
Anna Biała UMCS: Biała suknia i
welon. Tradycyjne rekwizyty w nowoczesnej ceremonii
Monika
Gnieciak, Jolanta Klimczak-Ziółek UŚ: Topos tradycji w dyskursie reklamowym
GRUPA B: Tradycje domowe, rodzinne, codzienne 12.30-14.30
prowadzi Magda Łukasiuk
Marcin
Jewdokimow UW: Fronty domów i krajobraz lokalny w wioskach mazurskich a
praktyki pamięci i kapitał społeczny
Justyna
Nesterowicz-Wyborska UG: Rytuały ojcowskie. Między salą porodową a niedzielną
jajecznicą
Magdalena
Żadkowska UG: Jak spędzamy Święta Wielkanocne? O pułapkach tradycji
Paweł
Wyborski WSSE Gdańsk: Degustowanie tradycji - o specyfice konsumpcji
winnej
Ewa Szczecińska za Grażynę Szymańską-Matusiewicz:
Kategoria „tradycyjnej rodziny wietnamskiej” w konstruowaniu obrazu
współczesnej rodziny w Wietnamie
GRUPA B: Tradycja w pracy i po pracy 17.00-19.00
prowadzi Paweł Załęcki
Krzysztof
Bondyra UAM: Rzemiosło między tradycją i nowoczesnością, czyli
współczesny wizerunek kształcenia zawodowego
Agata
Wesołowska UMK: Tradycja i innowacja. Zmiana oraz ciągłość na (po)nowoczesnym
rynku pracy
Żaneta
Kopczyńska UMK: Wakacje na ludowo, czyli heca na 14 fajerek
Krzysztof
Stachura UG: Jak porzucić codzienny
rytuał czyli 24 godziny bez mediów
SOBOTA 26.IX
Odrzucanie tradycji? 9.00-11.00 prowadzi Piotr Pawliszak
Paweł
Ćwikła UŚ: Tradycja zagraża rewolucji - o lęku zwycięzcy przed trupem
Piotr Kulas WSzB:
Pomiędzy tradycją a nowoczesnością. Refleksje na podstawie twórczości Czesława
Miłosza i Witolda Gombrowicza
Mikołaj Łuczak WSNHiD: Wirtualne muzeum –
nowoczesne wcielenie idei muzealnictwa. Przełamanie czy kontynuacja tradycji?
Paweł Łuczeczko
UMK-UG: Między łańcuszkiem szczęścia a miejską legendą. O gatunkach folkloru w
społeczeństwie ponowoczesnym
2008 Podróż, czyli
tam i (niekoniecznie) z powrotem. Perspektywa antropologiczna. 26-27 września w Helu
Organizatorzy:
SAS PTS, IFSiD UG, 26-27 września 2008 w Helu
26.IX, piątek
Archetypy podróży (I sesja) prowadzą Cezary
Obracht-Prondzyński, Dorota Rancew-Sikora
Magdalena Łukasik, Marcin Jewdokimow:
Miejsce i ciało w kontekście podróży
Krzysztof Ulanowski: Od herosa do
człowieka. W drodze pomiędzy Uruk a Itaką
Magdalena Gajewska: Turystyka
prochów. Słów kilka o współczesnych podróżach zmarłych
Anna Kwaśniewska: Pielgrzymki
religijne dzisiaj. Miejsca – uczestnicy – motywacje
Weronika
Ślęzak-Tazbir: Podróż we flakon zamknięta. Powroty do
krainy dzieciństwa w perspektywie osmosocjologicznej
Tożsamość ukształtowana przez podróż (II sesja) prowadzą
Sławomir Łodziński, Katarzyna Warmińska
Ewa Nowicka:
Tracking w Himalajach. Przemiany struktury społecznej Nepalu
Jan Gałkowski:
Kosmopolita w podróży. Znaleźć dom wszędzie czy
wszędzie dom ze sobą zabrać?
Elżbieta Kolasińska: Skąd
przychodzisz i dokąd idziesz człowieku?
Krzysztof
Kwiatkowski: Tożsamość na rozstaju dróg – o narodowości uczestników festiwali
filmowych
Ewa Szczecińska-Musielak:
Indianiści i Indianie: Inny jako Mistrz
Anna
Krasnodębska: Zagraniczna migracja zarobkowa jej wpływ na życie kobiet z
Opolszczyzny
Podróż do miejsc naznaczonych etnicznie (III sesja)
prowadzi Grażyna Kubica-Heller
Cezary
Obracht-Prondzyński: „Z wrażeń kaszubskich”, czyli o polskich relacjach z
podróży na Kaszuby
Katarzyna Warmińska: Podróże po
światach etnicznych - refleksje antropologiczne
Monika Mazurek:
Skanseny postsowieckie jako miejsca mityczne narodów
Magdalena Lemańczyk: Mój Heimat to Gdańsk” – nostalgiczne
podróże Danzigerów
Ewa Michna: Od Talerhofu do
Sighetu. Mapa Rusińskich miejsc pamięci i ich rola w konstruowaniu tożsamości
grupy
Sławomir Łodziński: Ucieczka,
przemieszczanie się, podróż? Uchodźcy w Polsce w perspektywie antropologicznej
Ewa Kopczyńska:
Nowi tubylcy na polskim Zachodzie. Dawne
i współczesne relacje wobec przestrzeni na Ziemiach Zachodnich i Północnych
27 IX, sobota
Narracje podróżnicze (IV sesja) prowadzą Ewa
Nowicka, Ewa Michna
Piotr Pawliszak: Narracyjne
konstruowanie społecznego świata podróżników
Anna Horolets: Narracje Polaków
podróżujących do Rosji
Tomasz Kasprzak: Przewodniki –
światy same w sobie
Grażyna Kubica-Heller: Wojaże
antropologów. Podróżnicze narracje J.
Czekanowskiego, M. Czaplickiej i B. Malinowskiego
Bartłomiej Walczak: Dzienniki z
podróży. Antropologia między dyskursem realistycznym a konfesyjnym
Podróż turystyczna (V sesja) prowadzą Grażyna
Woroniecka, Anna Horolets
Agata Stanisz Amsterdam: turystyka jako mitopraktyka. Turyści
jako współtwórcy współczesnych mitów
Lesław
Michałowski: Negatywne strony „podróżowania do wód”, czyli o kurorcie jako
miejscu sprzecznych interesów turystów i mieszkańców
Magdalena Żadkowska: Razem tam i
(niekoniecznie) z powrotem – o damsko-męskich podróżach ekstremalnych
Agata Bachórz:
Kolej transsyberyjska jako przestrzeń spotkania międzykulturowego
2014 cisza ????
OdpowiedzUsuńPolecam swój blog, w którym znajdziecie mnóstwo interesujących materiałów - prace z socjologii. Warto zajrzeć!
OdpowiedzUsuń